Pragmatics, representation and minorities

the uses of (im)politeness in the TV series Glee

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v16i33.37692

Palabras clave:

Pragmatics, Politeness Theory, Minorities, Representation, Glee

Resumen

This paper aims at analyzing the American TV series Glee, in order to reflect on how the face, maxims, rules and strategies of the Politeness Theory are presented before characters who are read as part of a minority group, compared to characters seen as a majority and relies mainly on the contributions of scholars such as Thomas (1995) and Yule (1996) and their study in the field of Pragmatics; and Brown and Levinson (1987) and their investigation on politeness. We also rely on reflections by authors who discuss representation, language, and meaning (HALL, 1997; JODELET, 2001; MOSCOVICI, 2000; SOARES, 2007). Our corpus is composed of excerpts from three episodes of the series that were analyzed from a qualitative-interpretative perspective. Glee is a TV show that represents multiple realities through fiction and the excerpts selected allow us to reflect on the discrepancies in the interactions that involve characters considered to be a minority compared to characters read as a majority. As a result of our analysis, it became evident that politeness, highlighted in the excerpts, was primarily used towards characters considered the majority. Concerning minority groups, impoliteness, mainly displayed by the principal and the teacher, prevailed.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Edvaldo Santos de Lira, Universidade Federal da Paraíba

Mestrando em Linguagem e Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Licenciado em Letras (Língua Inglesa) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Barbara Cabral Ferreira, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Linguística pelo PROLING/UFPB e mestre em Letras pela UFPB. É Professora Adjunta do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas do Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes da Universidade Federal da Paraíba, Campus I em João Pessoa.

Citas

BELELI, I. “Eles[as] parecem normais”: visibilidade de gays e lésbicas na mídia. Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades, v. 3, n. 04, nov. 2012. Available from: https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2299/1732. Access on Dec. 2, 2019.

BIRNER, B. J. Introduction to Pragmatics. Wiley Blackwell, 2013.

BROWN, P.; LEVINSON, S. C. Politeness: Some universal in language usage. Cambridge University Press, 1987.

CARVALHO, S. M. C. R. Representação Social da Pessoa com Deficiência Frente à Exclusão/Inclusão. 2007. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba. 2007.

CUTTING, J. Pragmatics and discourse. Great Britain: British Library, 2002.

ESCANDELL, M. V. Introducción a la Pragmática. 2 ed. Barcelona: Ariel, 2008.

GOFFMAN, E. Interaction Ritual - Essays on Face-to-Face works. London: Cox & Wyman, 1967.

HALL, S. The work of Representation. In: HALL, Stuart (org.) Representation. Cultural representation and cultural signifying practices. London. Thousand Oaks/New Delhi: Sage/Open University. 1997.

HORTON, Y.; PRICE, R.; BROWN, E. Portrayal of Minorities in the Film, Media and Entertainment Industries. Ethics of Development in a Global Environment (EDGE), Poverty & Prejudice: Media and Race, July 26, 1999. Available from: https://web.stanford.edu/class/e297c/poverty_prejudice/mediarace/portrayal.htm. Access on Nov. 30, 2019.

JODELET, D. As representações sociais. Translation by Lilian Ulup. Rio de Janeiro: Editora UERJ. 2001.

JOHNSON, B. C; FAILL, Daniel K. Glee and New Directions for Social Change. Sense Publishers, 2015.

KECSKES, I. Intercultural pragmatics. Oxford University Press, 2014.

KLEIMAN, A. B. Agenda de Pesquisa e Ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA-LOPES, L. P. (org.) Linguística Aplicada na Modernidade Recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 39 – 58.

LEECH, G. Principles of pragmatics. London: Longman, 1983.

LOPES, D. Desafios dos Estudos Gays, Lésbicos e Transgêneros. Comunicação, mídia e consumo, v. 1, n. 1, 2004. Available from <http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/5/5> Access on Dec. 2, 2019.

MOITA LOPES, L. P. Da aplicação de Linguística à Linguística Aplicada Indisciplinar.: In.: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. (org.). Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 11-24.

MOITA LOPES, L. P. da. Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In.: MOITA LOPES, L. P. da (org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 85-105.

MOSCOVICI, S. Social representations: explorations in social psychology. Gerard Duveen, New York: Polity Press/Blackwell Publishers, 2000.

O’KEEFFE, A.; CLANCY, B.; ADOLPHS, S. Introducing pragmatics in use. Abingdon: Taylor & Francis e-Library, 2011.

PAULA, C. E. A.; SILVA, A. P. da; BITTAR, C. M. L. Legislative vulnerability of minority groups. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 22, n. 12, p. 3841-3848, Dec. 2017. Available from: http://www.scielo.br/pdf/csc/v22n12/en_1413-8123-csc-22-12-3841.pdf. Access on Dec. 3, 2019.

PIRAJÁ, T. C. Das calçadas à tela da TV: representações de travestis em séries da rede globo. Dissertação - Pós-Graduação em Cultura e Sociedade do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, 2011.

SÊGA, R. A. O conceito de representação social nas obras de Denise Jodelet e Serge Moscovici. Revista Anos 90, Porto Alegre, n. 13, p. 128-133, 2000. Available from hhttps://seer.ufrgs.br/anos90/article/view/6719/4026. Access on Dec. 3, 2019.

SOARES, M. C. Representações da cultura mediática: para a crítica de um conceito primordial. XVI Encontro da Compós, Paraná. 2007. Available from: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_204.pdf. Access on Dec. 3, 2019.

THOMAS, J. A. Meaning in interaction: an introduction to pragmatics. New York: Routledge, 2013.

TOMIO, A. C. D. M. Aspectos subjetivos da hipertensão: um estudo de caso. Centro Universitário de Brasília. Brasília, Distrito Federal. 2006.

TREBBE, J.; PAASCH‐COLBERG, S.; GREYER-STOCK, J.; FEHR, A. Media Representation: Racial and Ethnic Stereotypes. The International Encyclopedia of Media Effects. Freie Universität Berlin, Germany, 2017.

YULE, G. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 1996.

Descargas

Publicado

14-09-2022