Dialogues LAGEBES

Contributions to capixaba education in the context of covid-19

Authors

  • Thaciana Lopes de Almeida Universidade Federal do Espírito Santo
  • Thalia Campos de Oliveira Universidade Federal do Espírito Santo
  • Lorrainy Ferrari Universidade Federal do Espírito Santo
  • Gilda Cardoso de Araujo Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.30712/guara.v1i14.38280

Keywords:

Extension, Education, Pandemic

Abstract

This article aims to analyze the contributions of the Diálogos Lagebes outreach initiative to education, using Thiollent's (2005) action research as a methodological framework. Faced with the uncertainties of the COVID-19 pandemic, the Espírito Santo Basic Education Management Laboratory (Lagebes) held seven live YouTube sessions to engage with teachers, parents, students, administrators, and the general public about the implications of returning to in-person classes, safety measures, and working conditions. The concluding remarks indicate that the Diálogos Lagebes initiative expanded its social role as an outreach initiative, strengthening the university's three pillars of research, teaching, and outreach. Furthermore, it promoted a comprehensive and critical dialogue on the infrastructure conditions of public schools in the state of Espírito Santo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COUZEMENCO, Fernanda. Cada um por si no retorno do ensino superior a partir de 14 de setembro. Século Diário. 2020. Disponível em: >https://www.seculodiario.com.br/educacao/cada-um-por-si-no-retorno-do-ensino-superior-a-partir-de-14-de- setembro<. Acesso em 20 de maio de 2022.

DINIZ, Carolina. Escolas particulares de Manaus retomam aulas presenciais com estudantes sem sapatos, escudo facial e rodízio de alunos. G1. 2020. Disponível em: >https://g1.globo.com/am/amazonas/noticia/2020/07/17/escolas-particulares-de-manaus-retomam-aulas-presenciais-com-estudantes-sem-sapatos-escudo-facial-e-rodizio-de-alunos.ghtml>. Acesso em 25 de maio de 2022.

ESPÍRITO SANTO. Decreto n° 4740-R, de 29 de setembro de 2020. Altera o Decreto nº 4.636-R, de 19 de abril de 2020, e dá outras providências. Disponível em: <https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/EscoLAR/diario_oficial_2020-09-29_completo%20(1).pdf>. Acesso em: 19 de maio de 2020.

GOMES, Piffero Cesar Caio. O papel social da Universidade. XIV Colóquio Internacional de Gestão Universitária: A Gestão do Conhecimento e os Novos Modelos de Universidade. Florianópolis, Santa Catarina. 2014. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/131807>. Acesso em 19 de maio de 2022

PRIMEIRO caso confirmado de Covid-19 no Brasil ocorreu em SP e completa seis meses nesta quarta. G1. Disponível em: >https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2020/08/26/primeiro-caso-confirmado-de-covid-19-no-brasil-ocorreu-em-sp-e-completa-seis-meses-nesta-quarta.ghtml<. 2020. Acesso em 20 de maio de 2022.

SILVA, Miriam Ferreira da. MENDOZA, Cynthia Carolina González. A importância do ensino, pesquisa e extensão na formação do aluno do Ensino Superior. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 06, Vol. 08, pp. 119-133. Junho de 2020. Disponível em: <https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/pesquisa-e-extensao>. Acesso em: 19 de maio de 2022.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. 14° edição. São Paulo: Cortez, 2005.

Published

31-08-2022

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LOPES DE ALMEIDA, Thaciana; CAMPOS DE OLIVEIRA, Thalia; FERRARI, Lorrainy; CARDOSO DE ARAUJO, Gilda. Dialogues LAGEBES: Contributions to capixaba education in the context of covid-19. Guará Journal, [S. l.], v. 1, n. 14, p. 51–62, 2022. DOI: 10.30712/guara.v1i14.38280. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/guara/article/view/38280. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

11-20 of 255

You may also start an advanced similarity search for this article.