Physical Education Teachers in multi-grade classes
(Re)signifying teaching activities in the Municipality of Nova Venécia/ES
DOI:
https://doi.org/10.47456/xwgdcv09Keywords:
Rural Education; Multi-grade Schools; Physical Education in Rural EducationAbstract
The text presents a reflection on the work of Physical Education teachers in multi-grade rural classes, specifically in the city of Nova Venécia/ES. Based on an autobiographical narrative, the author recounts his experience as a newly graduated teacher who fought for the inclusion of Physical Education in these schools, where previously activities were offered only as recreational activities by regular base teachers. The experience in multi-grade classes is marked by collaboration, humanization, and mutual exchange of knowledge, requiring sensitivity and openness to the particularities of the rural context. The purpose of the study is to highlight the importance of the presence of qualified Physical Education teachers in these spaces and to value rural schools as an environment that respects local culture and knowledge. Methodologically, the work is based on autobiography as a research tool, allowing for the critical analysis of lived experiences and the projection of new educational possibilities. Furthermore, it reinforces that teaching in multi-grade classes must be understood in its complexity, as it involves different grades in the same space, under the guidance of a single teacher, which demands specific strategies and sensitivity to local realities. It is worth noting that the text is based on experiences from 2015, and therefore the information contained therein was based on research from that year.
References
ABRAHÃO.M.H.B. (Org.). Pesquisa (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
ARROYO, Miguel Gonzáles; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (Orgs.). Por uma educação do campo. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL.
CALDART, Roseli Salete. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In.: ARROYO, Miguel Gonzales; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (Orgs.). Por uma Educação do Campo. 4. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2009, p.147-158.
CALDART, Roseli Salete.. Sobre a Educação do Campo. In: FERNANDES, Bernardo Mançano et al. Organizadora: Clarice Aparecida dos Santos. Educação do Campo: Campo – Políticas Públicas – Educação. Brasília: Incra/MDA, 2008. p. 67-86
FOERSTE, Erineu. Discussões acerca do projeto político da Educação do Campo. In FOERSTE, Erineu, SCHÜTZ-FOERSTE, Gerda M. e DUARTE, Laura M. S. (Orgs). Por uma Educação do Campo: Projeto Político Pedagógico da Educação do Campo. Vitória: PPGE-UFES, 2008. p. 75-126.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. 245 p.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Agropecuário de 2017. Disponível em: http://sidra.ibge.gov.br/pesquisa/censo-agropecuario-2017 acesso em 24 abr. 2023
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA.. Censo Demográfico 2010. Disponível http://sidra.ibge.gov.br/pesquisa/censo-demografico-2010/universo-caracteristicas-da-populacao-e-dos-domicilios acesso em 24 abr. 2023
JOSSO, Marie-Christine. História de vida e projeto: as histórias de vida como projeto e as “histórias de vida” a serviço de projetos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, jul./dez. 1999, p. 11-23.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, abril, p. 20-28, 2002
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. 1ª ed. 4. reimp. Belo Horizonte, Autêntica Editora, 2019.
NÓVOA, Antônio. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, Antônio (Org.) Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.
PINHO, L. A. et al (Orgs.). Educação do campo: princípios, práticas e marcos normativos da Educação do Campo. In: Curso de Formação de Educadores as do Programa Escola Ativa – Da Educação Rural à Educação do Campo: Módulo III. Belo Horizonte: UFMG – Faculdade de Educação, 2010, p. 24-57.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aléssio Coco de Andrade, Zenólia Christina Campos Figueiredo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.