Children's songs and their impact on generations “X”, “Y” and “Z”
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i23.47476Keywords:
Music; Generation; Musical MemoryAbstract
This article is an integral part of a junior scientific research project entitled "They hear, I listen", which seeks to survey and analyze the musical repertoire of parents, teachers and community of EEEFM PIO XII heard for several generations. In this generational plan we seek to rescue the collective musical memory of the community and discover what changes have occurred over the years, highlighting the generations X, Y and Z as the research network. The research methodology - qualitative and quantitative - is based on the construction of semi-structured interviews, recorded and transcribed by the scholarship holders; analyze the collected songs; and, as a final result, the production of this article and its exposition.
References
FRANCO, Pedro Silveira; AMENT, Mariana Barbosa. A importância e os benefícios da Educação Musical na infância. Batatais, 2017.
TAG, Marta Terezinha. Som e música: corpo e movimento. Lajeado, junho de 2015.
RODRIGUES, Luzia Maria. A criança e o brincar. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ, Mesquita, 2009.
Geração X. Disponível em: https://www.infoescola.com/sociedade/geracao-x/. Acessado 05/08/2018.
MENA, Isabela. Verbete Draft: o que é Geração Y (Millennials). Agosto, 2016. Disponível em: https://projetodraft.com/verbete-draft-o-que-e-geracao-y/. Acessado em 05/08/2018.
SUBTIL, Maria José Dozza. Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes. Educar em revista; editora UFPR, Curitiba, Brasil, 2011.
Diante do Trono. Disponível em: http://diantedotrono.com/historia/ . acessado em:21/09/2018.
MORAES, José Geraldo Vinci de. História e música: canção popular e conhecimento histórico. Rev. bras. Hist. vol.20 n.39 São Paulo, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882000000100009. Acessado em: 05/08/2018.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro/ Between past and future. São Paulo Perspectiva, 2016, 8ª edição (Debates, 64).
JABER, Maria dos Santos. O BEBÊ E A MÚSICA: Sobre a percepção e a estruturação do estímulo musical, do pré-natal ao segundo ano de vida pós-natal. Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: http://objdig.ufrj.br/26/dissert/817223.pdf . Acessado em 28/09/2022 às 16:10h.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MARIANY BONOMO SEGANTINI COSME, AILTON PEREIRA MORILA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.