A leitura de infográficos sob a luz dos multiletramentos e da abordagem multimodal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/g46zjq29

Keywords:

Multiliteracies; Multimodality; Infographic

Abstract

The increasing use of multimodal texts in textbooks reflects the transformations in reading and interpretation practices in contemporary reading. Among these texts, infographics stand out by integrating verbal and visual elements in a complementary manner, presenting information dynamically and accessibly. This research investigated how infographics in a Portuguese Language textbook for high school articulate and incorporate semiotic resources through a multimodal approach, in addition to analyzing their potential for fostering multiliteracies. The methodology adopted was bibliographic and qualitative, based on the analysis of the textbook’s infographics, with a focus on the interaction among the semiotic elements of the composition reading how these texts were embedded within the material. To this end, the study was grounded in the works of authors such as Paiva (2009, 2013, 2021), Gualberto and Santos (2019), and Kress and van Leeuwen (2021) through the Visual Design Grammar (GDV). The GDV provided tools that enabled the analysis of compositional aspects such as the value of information, salience, use of colors, typography, framing, layout, and visual rhyme in the infographics. The results indicate that, despite the multimodal structure of the infographics, their pedagogical exploitation is limited. Many infographics are not integrated into the chapter activities and, in some cases, appear solely as a summary reading or thematic resource, without effectively promoting critical reading and the practice of multiliteracy pedagogical movements. Furthermore, the reduced number of infographics in the analyzed material contrasts with their relevance for developing multimodal reading skills. In conclusion, there is a need for a more effective pedagogical approach that values the integrated reading of multimodal texts and makes greater use of infographics as teaching tools. This research contributes to studies on multimodality and multiliteracies by highlighting gaps in the exploitation of these resources in the analyzed textbook.

Author Biographies

  • Leiliany Aparecida de Souza Rolim, CEUNES-UFES

    Professora Mestre da rede estadual.

  • Záira Bomfante dos Santos, CEUNES-UFES

    Professora Doutora do CEUNES-UFES

References

ASSUNÇÃO, Fábio Nunes. ARAÚJO, Antônia Dilamar. ESTRATÉGIAS DE LEITURA EM INFOGRÁFICOS IMPRESSOS NA LÍNGUA INGLESA. Acta Semiótica et Lingvistica. v. 15, n.1, 39, Ed. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/actas/article/view/27886>. Acesso em 23 abr. 2024.

GUALBERTO, Clarice Lage. Multimodalidade em livros didáticos de língua portuguesa: uma análise a partir da semiótica social e da gramática do design visual. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais. Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos. Belo Horizonte – 2016. Disponível em: <http://hdl.handle.net/1843/MGSS-A8KNM8>. Acesso em 20 de dezembro de 2024

GUALBERTO, Clarice Lage. SANTOS, Záira Bomfante dos. Multimodalidade no contexto brasileiro: um estado de arte. Revista DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. V. 35, n. 2, 2019: Publicação continuada. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/45274>. Acesso em: 20 dez. 2024.

KALANTZIS, M. COPE, B. PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.

KRESS, Gunther. Multimodality: A social Semiotic Approach o Contemporary Communication. London: Routledge, 2010.

KRESS, Gunther. van LEEUWEN, Theo. Reading images. The grammar of visual design. 3 ed. London: Routledge, 2021.

ORMUNDO, W; SINISCALCHI, C. Se liga nas Linguagens: Português. Ensino Médio. Obra específica: Língua Portuguesa. Área do conhecimento: Linguagens e suas tecnologias. Manual do professor. 1ª Ed. São Paulo: Editora Moderna, 2020.

PAIVA, Francis Arthuso. A leitura de infográficos da revista Superinteressante: procedimentos de leitura e compreensão. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais. Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos. Belo Horizonte – 2009. Disponível em: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/LETR-8SUQRL> . Acesso em: 20 out. 22.

PAIVA, Francis Arthuso. HABILIDADES DE LEITURA E LETRAMENTOS: o desempenho de estudantes no processamento da leitura de infográficos digitais. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais. Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos. Belo Horizonte – 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/1843/MGSS-9BHNYR>. Acesso em: 30 abr. 23.

PAIVA, Francis Arthuso. Práticas de letramento e produção de sentido de layouts na multimodalidade. Revista Texto Digital, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 98-127, jan./jun. 2021. Disponível em: < https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e81241>. Acesso em 21 out. 2023.

RIBEIRO, Ana Elisa. COSCARELLI, Carla Viana. Linguística Aplicada: Ensino de Português. São Paulo: Editora Contexto, 2023.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. (Orgs.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANTOS, Zaira Bomfante dos; TIBURTINO, Vanessa. Multiletramentos e Multimodalidade: diálogos e dimensões para o ensino. Revista (Con)Textos Lingúisticos, v.12, n. 23, 2018, p. 163-182. Disponível em: < https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/23178> Acesso em 05 out. 22.

SANTOS, Zaira Bomfante dos; TIBURTINO, Vanessa. As contribuições da Semiótica Social Multimodal para apreciação de infográficos digitais no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Texto Digital. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e81351 . Acesso em: 12 mai. 2024

TIBURTINO, Vanessa. O ensino de leitura em língua inglesa sob a ótica dos gêneros, multiletramentos e da multimodalidade: do livro didático à prática de professores da escola pública. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo. Programa de Pós-graduação em Ensino na Educação Básica. São Mateus – 2019. Disponível em: <https://repositorio.ufes.br/server/api/core/bitstreams/9ae847c9-21bc-48a8-a00c-ea7c16a979a1/content> . Acesso em: 25 jan. 2023

VÍRSIDA, Gonzalo Enrique Abio. Infográficos para o ensino de LE/LA? Análise de materiais didáticos, design e desenvolvimento de um curso para a formação de professores de espanhol no contexto brasileiro da educação básica. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais. Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos. Belo Horizonte – 2019. Disponível em: <http://www.poslin.letras.ufmg.br/tese_defesas_detalhes.php?aluno=1467> . Acesso em: 20 out. 2023.

Published

26-12-2025

Issue

Section

Resumos de Teses e Dissertações