Field Education from the perspective of Intercultural Science Education: What do research in the field of Science Education say?

Authors

  • Maíra Gaigher Zetóles UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO
  • Patricia Silveira da Silva Trazzi UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO- UFES- PROFESSORA CENTRO DE EDUCAÇÃO
  • Elizabeth Detone Faustini Brasil UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i4.31853

Abstract

 In this article we seek to investigate how the literature in the area of ​​Education in Sciences has been addressing the theme of Intercultural Science Education in Rural Education, specifically in relation to peasant communities. For this, we carried out a qualitative, bibliographical research, with a 24-year time frame in periodicals and annals in the area of ​​Science Education. The results indicate that, for the peasant populations, there are still few works involving Intercultural Science Education. However, the works found point out that the traditional knowledge of the peasant communities can be objects of school science and that Intercultural Science Education in the context of Rural Education provides contextualized teaching, with themes from the students' reality and enables learning through meaning concepts and dialogue between local knowledge and school knowledge.

Keywords: Rural Education; Science Education; Intercultural Science Education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maíra Gaigher Zetóles, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO

Professora da Escola Família Agrícola de Olivânia- Anchieta- ES. É mestranda do Programa de pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES.

Patricia Silveira da Silva Trazzi, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO- UFES- PROFESSORA CENTRO DE EDUCAÇÃO

Doutora e mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES. Licenciada em Ciências Biológicas pela UFES.  Professora Adjunta no Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Professora do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação. Coordenadora do Laboratório de Pesquisa em Educação em Ciências-Labec-UFES.

 

Elizabeth Detone Faustini Brasil, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo EDUCIMAT-IFES. Licenciada em Química pela UFES. Bacharel em Artes Plásticas pela UFES. Licenciada em Ciências e Matemática pela PUC-MG. Professora Adjunta da Universidade Federal do Espírito Santo. Membro do Laboratório de Pesquisa em Educação em Ciências-Labec-UFES.

Published

29-10-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil