Teaching residence in COVID-19 pandemic: experience report
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i12.35583Keywords:
chemistry teaching, remote teaching, didactic methods, Covid-19Abstract
This report has been show the experience by chemistry undergraduate from the Federal University of Amazonas - UFAM participating in the Pedagogical Residency Program, Chemistry subject, observation and adaptation period in a public school, Manaus city, with three grades of high school. The study is exploratory, descriptive with qualitative approach and observation as a research methodology. Through school experience it was possible to see some difficulties reported by teachers and students during remote time and hybrid teaching, such as the amount of exercises and the high workload of teachers. It is hoped that this report may contribute to the experience and improvement in the practice of future Chemistry teachers and to research related to remote / hybrid education during a COVID-19 pandemic.
Downloads
References
ALMEIDA, B. O.; ALVES, L. R. G. Letramento digital em tempos de COVID-19: uma análise da educação no contexto atual. Debates em Educação, [S.L.], v. 12, n. 28, p. 1-18, 18 ago. 2020. Universidade Federal de Alagoas. http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p1-18.
ALVES, F. M.; CORTEZ, I. C.; CORTEZ, J. D. S. Experiências do estágio supervisionado vivenciado no curso de ciências biológicas como ferramenta na construção do conhecimento docente.. Revista Gestão, Sustentabilidade e Negócios, v. 5, p. 113-128, 2017.
BEZERRA, N. P. X.; VELOSO, A. P.; RIBEIRO, E. Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 1-15, jan. 2020.
CAPES. Fundação CAPES. Educação Básica, 2018. Disponivel em: <https://uab.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica>. Acesso em: 24 Janeiro 2020.
FIOCRUZ. Portal Fiocruz. COVID-19, 2020. Disponivel em: <https://bit.ly/2OdbT58>. Acesso em: 24 jan. 2021.
GOVERNO DO ESTADO DO AMAZONAS. Plano de retorno as atividades presenciais: ações pedagógicas de gestão e saúde para as unidades de ensino pós-pandemia da covid-19. GOVERNO DO ESTADO DO AMAZONAS. Manaus, p. 38-41. 2020.
GOVERNO DO ESTADO DO AMAZONAS. Manaus, p. 38-41. 2020.
IMBERNÒN, F. Qualidade no ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. (trad. Silvana Cobucci Leite) – São Paulo: Cortez, 2016.
KANG, C.; ALBA, D.; SATARIANO, A. Surging Traffic Is Slowing Down Our Internet. 2020. Disponível em: https://www.nytimes.com/2020/03/26/business/coronavirus-internet-traffic-speed.html Acesso em: 04 mar. 2021.
MINAYO, M. C. S. Teoria, Método e Criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
NOGUEIRA, A. R. C. A resiliência e o stresse na prática docente. 2018. 70 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do Primeiro ciclo do Ensino Básico, Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Porto, 2018.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D.. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, [S.L.], n. 34, p. 351-364, 3 jun. 2020. University Nove de Julho. http://dx.doi.org/10.5585/dialogia.n34.17123.
OLIVEIRA, M. B. de et al. O ensino híbrido no Brasil após pandemia do covid - 19. Brazilian Journal Of Development, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 918-932, 05 jan. 2021.
OPAS/OMS. Organização Pan-Americana da Saúde/Organização Mundial da Saúde, 2020. Disponivel em: <https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19 >. Acesso em: 24 jan. 2021.
SOSA, E. S. O.; VON EUW, F.; FIGUEROA, A. P. ENSEÑAR EN TIEMPOS DE PANDEMIA: EXPERIENCIAS PEDAGÓGICAS EN LOS ESPACIOS DE MATEMÁTICA Y SU DIDÁCTICA I, EDUCACIÓN FÍSICA Y RESIDENCIA PEDAGÓGICA. Revista interdisciplinaria de Formación Docente, [s. l], p. 92-208, 18 nov. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.