A transdisciplinary experience in Biology Class

the investigation as education pratic and a product sciencies texts

Authors

  • Poliana Bernabé Leonardeli Faceli
  • Diêgo Santos

Keywords:

Biologicas Science; Portuguese Language; Teaching

Abstract

The works has as proposal to report transdisciplinary activity in 3rd grade high school class in a state school of ​​Linhares municipality. In order to recognize in practice the parasitic diseases that affect the human intestine, practical activities were carried out during Biology classes using the Hoffman method, also known as a spontaneous sedimentation method, viable with the materials available at school and, later, developed in Portuguese language textual genre in scientific language. The work sought to meet the demands of the curriculum and the community because the motivation the students to investigation and write.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diêgo Santos

Mestre em Ciências Biológicas (UERJ). Professor de Ciências Biológicas na rede estadual do Espírito Santo (SEDU)

References

CASTRO, Ruth Schmitz de. Investigando as contribuições da epistemologia e da História da Ciência no ensino de Ciências: de volta ao passado. In: Gatti, Sandra Regina Teodoro; Nardi, Roberto. (org). A História e a Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências. 1 ed. São Paulo: Escrituras editora, 2016, p. 29-51.

CHASSOT, Attico. Alternativas para tornar a história da ciência presente na educação básica. Em STRECK, Danilo. In: Educação básica e o básico na educação. - Porto Alegre: Sulina/Unisinos, 1996.

Leia mais: https://ensinodecienciasnaamazonia.webnode.com/products/uma%20reflex%C3%A3o%20sobre%20o%20ensino%20da%20ci%C3%AAncia%20a%20partir%20do%20pensamento%20de%20attico%20chassot%3A%20possibilidade%20da%20alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%20cientifica1/

DEWEY, John. DEWEY, J. Experiência e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra. 2008.

NEVES, David Pereira – Parasitologia Humana – 9 ed. – editora Atheneu, 1998.

NEVES, David Pereira – Parasitologia Humana – 10 ed. – editora Atheneu, 2000

PESSOA, Parasitologia Médica, B. Samuel Pessoa, 10º ed., 1977.

Rey, Luis. Bases Da Parasitologia Médica. 3ª Ed. Guanabara. Rio de Janeiro, 2011.

KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 11. ed. Campinas: Pontes, 2008. 82 p.

KOCH, Ingedore. G. V. Desvendando os segredos do texto. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009. 168 p.

KOCH, Ingedore. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2010.

MATURANO, C.; MAZZITELLI, C.; MACÍAS, A. Los estudiantes verifican la consistencia interna de los textos científicos o retienen la primera información que leen? Investigações em Ensino de Ciências, v. 8, n. 1, p. 91-105, 2003.

SALLES, Gilsani Dalzoto. Metodologia do ensino de ciências biológicas e da natureza. Curitiba: Ibpex, 2007.

SASSERON, Lúcia Helena. Ensino de ciências por investigação e o desenvolvimento de práticas: uma mirada para a base nacional comum curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 3, p. 1061-1085, 2018. Disponível em: < https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4833 > DOI: 10.28976/1984-2686rbpec20181831061.

TRÓPIA, Guilherme. Percursos históricos de ensinar ciências através de atividades investigativas no século XX. Revista Ensaio, v.13, n.1, p.121-38, 2011.

ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio, v. 13, n. 3, p. 67-80, 2011.

Published

27-10-2022