Marks of a pandemic
narrating yourself from a graduated in chemistry
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.37612Keywords:
brands; narrative; pandemic; trainingAbstract
: This work aims to present the negative marks - of being less - left in the life narratives of a graduate student in Chemistry, from Federal Technological University of Paraná – Londrina Campus, in pandemic times. The construction of the narratives occurred through an audio-recorded interview that happened remotely, with the help of a virtual meeting platform, carried out from a semi-structured script. The data produced were analyzed from the perspective of content analysis that gave rise to three categories: Negative marks that affect the Self; Negative marks that affect the Other and; and Negative marks that affect the We. In his narrative, the interviewee shows himself marked by fear, anguish, addictions, vulnerabilities, mourning, among other marks. This process of listening to voices in pandemic times crosses the narratives to enable the perception of the negative marks of being less of this licensee as well as making it possible to outline training-constitutive strategies to overcome them and catalyze their being more.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Reflexões sobre a peste: ensaios em tempos de pandemia. São Paulo: Boitempo editorial, 2020
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, Lda., 1977.
BRETON, David Le. O preço das coisas. N-1 Textos, n. 100, 2020, p. 1-5. Disponível em: <https://n-1edicoes.org/100>. Acesso em 20 de julho de 2020
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2015
__________. Pedagogia do Oprimido. 73 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019
FREUD, Sigmund. (1930 [1929]) O mal-estar na civilização. Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud, vol. XXI. Rio de Janeiro: Imago, 1996a.
FREUD, Sigmund. Luto e Melancolia (1917 [1915]). Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. XIV. Rio de Janeiro: Imago, 1996b.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MELLO, Dilma. Etnografia, pesquisa narrativa e fenomenologia: entendendo espaços de fronteira entres três caminhos de pesquisa. In: CORDEIRO,
Rosineide; KIND, Luciana. Narratativa, gênero e política. Curitiba: Editora Crv, p. 17-48, 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 03, p. 621-626, 2012.
RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: Feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas-SP: Unicamp, 2013
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
SCHMIDT, Beatriz; CREPALDI, Maria Aparecida; BOLZE, Simone Dill Azeredo; NEIVA-SILVA, Lucas; DEMENECH, Lauro Miranda. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia, [S.L.], v. 37, p. 1-26, 2020.
TAMBOUKOU, Maria. Aventuras da pesquisa narrativa. In: CORDEIRO, Rosineide; KIND, Luciana (Orgs). Narrativa, gênero e política. Curitiba: Editora CRV, p. 67-84, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alexandre Luiz Polizel, Arthur Ravagnhani de Oliveira, Antonio Aparecido Vital, Cristiane Beatriz Dal Bosco Rezzadori
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.