Marks of a pandemic

narrating yourself from a graduated in chemistry

Authors

  • Alexandre Luiz Polizel Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espirito Santo
  • Arthur Ravagnhani de Oliveira
  • Antonio Aparecido Vital Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Cristiane Beatriz Dal Bosco Rezzadori Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.37612

Keywords:

brands; narrative; pandemic; training

Abstract

: This work aims to present the negative marks - of being less - left in the life narratives of a graduate student in Chemistry, from Federal Technological University of Paraná – Londrina Campus, in pandemic times. The construction of the narratives occurred through an audio-recorded interview that happened remotely, with the help of a virtual meeting platform, carried out from a semi-structured script. The data produced were analyzed from the perspective of content analysis that gave rise to three categories: Negative marks that affect the Self; Negative marks that affect the Other and; and Negative marks that affect the We. In his narrative, the interviewee shows himself marked by fear, anguish, addictions, vulnerabilities, mourning, among other marks. This process of listening to voices in pandemic times crosses the narratives to enable the perception of the negative marks of being less of this licensee as well as making it possible to outline training-constitutive strategies to overcome them and catalyze their being more.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur Ravagnhani de Oliveira

Licenciado em Química pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Londrina.

Antonio Aparecido Vital, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciado em Química pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Londrina.

Cristiane Beatriz Dal Bosco Rezzadori, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEL). Professora no Departamento de Química da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Câmpus Londrina. Líder do GEPENC – Grupo de Estudos e Pesquisas em Educações, Narrativas, Culturas e Ciências.

References

AGAMBEN, Giorgio. Reflexões sobre a peste: ensaios em tempos de pandemia. São Paulo: Boitempo editorial, 2020

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, Lda., 1977.

BRETON, David Le. O preço das coisas. N-1 Textos, n. 100, 2020, p. 1-5. Disponível em: <https://n-1edicoes.org/100>. Acesso em 20 de julho de 2020

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2015

__________. Pedagogia do Oprimido. 73 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019

FREUD, Sigmund. (1930 [1929]) O mal-estar na civilização. Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud, vol. XXI. Rio de Janeiro: Imago, 1996a.

FREUD, Sigmund. Luto e Melancolia (1917 [1915]). Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. XIV. Rio de Janeiro: Imago, 1996b.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MELLO, Dilma. Etnografia, pesquisa narrativa e fenomenologia: entendendo espaços de fronteira entres três caminhos de pesquisa. In: CORDEIRO,

Rosineide; KIND, Luciana. Narratativa, gênero e política. Curitiba: Editora Crv, p. 17-48, 2016.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 03, p. 621-626, 2012.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: Feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas-SP: Unicamp, 2013

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SCHMIDT, Beatriz; CREPALDI, Maria Aparecida; BOLZE, Simone Dill Azeredo; NEIVA-SILVA, Lucas; DEMENECH, Lauro Miranda. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia, [S.L.], v. 37, p. 1-26, 2020.

TAMBOUKOU, Maria. Aventuras da pesquisa narrativa. In: CORDEIRO, Rosineide; KIND, Luciana (Orgs). Narrativa, gênero e política. Curitiba: Editora CRV, p. 67-84, 2016.

Published

29-06-2023