New ways of reading:
digital children's literature book
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i8.37981Keywords:
Literacy, Multiliteracies., Literary reading, Digital children's literature bookAbstract
This article aims to analyze the practices of multiliteracies mobilized by the digital children's literary book, in a way that contributes to the formation of the reader in childhood. For this, the digital work adapted from the poem Via Láctea, by Olavo Bilac, is analyzed. This new interactive format, produced by author Samira Almeida and author Fernando Tangi, is characterized by involving different types of previously obtained knowledge, such as the elements that make up the operating and management systems of mobile interaction devices. In this work, interactivity requires the performance of the reader to then connect different objects and move in the content in a non-linear way. And the presence of multiple combinations in digital books and the potential of digital technologies triggers different modes of reading that contribute to the expansion of the production of meaning.
Downloads
References
AGUIAR, Vera Teixeira de Aguiar. O saldo da leitura. In: Leitura de literatura na escola. DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (Orgs). São Paulo: Parábola, 2013.
BILAC, Olavo. Poesias. Organização e prefácio de Ivan Teixeira. São Paulo: Martins Pontes, 1996.
CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.
_________. O estudo analítico do poema. São Paulo: Humanitas Publicações/ FFLCH/USP, 1996.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura: arte, conhecimento e vida. São Paulo:
Petrópolis, 2000.
_________. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 7. ed. São Paulo: Moderna,
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. 1. ed. São
Paulo: Global, 2007.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. “Multiliteracies”: new literacies, new learning.
Pedagogies: An International Journal, Singapura, v. 4, n. 3, p.164-195, ago. 2009.
_________. New media, new learning. In: COLE, David R.; PULEN, Darren L. (Ed.). Multiliteracies in motion: current theory and practice. New York: Routledge, 2010. p. 87-104.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução Johannes Kretschmer. São Paulo: Ed. 34, 1999, v. 2.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill. Literacies. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
KLEIMAN, Angela B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: ______. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995. p. 15-61.
_________. Abordagens da leitura. Scripta, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 13-22, jan./jun. 2004.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: uma nova/outra história. Curitiba: PUCPRess, 2017.
MARTHA, Alice Aurea Penteado. Pequena prosa sobre versos. In: Poesia infantil e juvenil brasileira: uma ciranda sem fim. AGUIAR, Vera Teixeira de; CECCANTINI, João Luís (Orgs.). São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
_________. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane Helena Rodrigues; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-32.
_________. Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: _____ (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2013. p. 13-36.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
_________. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica
Editora, 2009.
_________. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002.
_________. Letramento e escolarização. In RIBEIRO, Vera Masagão (Org). Letramento no Brasil: Reflexões a partir do INAF. São Paulo: Global, 2003.
STREET, Brian. Letramentos sociais: Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola editorial, 2014.
_________. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos novos estudos do letramento. In: MAGALHÃES, Izabel (Org.). Discursos e práticas de letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas: Mercado de Letras, 2012. p. 69-92.
TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.