Impacts on higher education and the use of digital technologies during the new coronavirus pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.39494

Abstract

The coronavirus pandemic brought global changes that affected all areas, including Education. Thousands of teachers and students have modified their teaching and learning routines due to the need for social distancing. The objective of this work was to verify the impacts of the pandemic on Higher Education Education and how the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) was configured in this period. This is a bibliographic review, for which the Google Scholar and Scielo databases were used to search for the files. It can be seen that this moment of Emergency Remote Teaching showed many weaknesses and deficiencies, especially for those who had no economic conditions, negatively affecting the teaching and learning process, emotional and financial issues were also pointed out. Despite the numerous negative points, some possibilities were also highlighted, such as learning technological resources and equipment, improving teaching methods, and the importance of DICT during and after the pandemic. Finally, it is noteworthy that it was a period of many difficulties, doubts and uncertainties, but also of possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonia Railene de Souza Rodrigues, Universidade Federal do Cariri

Doutoranda pelo Programa Multicêntrico de Pós-graduação em Bioquímica e Biologia Molecular (PMBqBM), na área de Biotecnologia, no estudo de Química de Proteínas, com ênfase no estudo de lectinas. Mestre em Bioquímica e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Cariri - UFCA. Pós-graduada em Docência no Ensino Superior pela Única (2022). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas (2019) pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Estuda ainda assuntos voltados para a Educação, tais como: ensino de ciências,  neurociências, emoções e afetividades e metodologias de ensino.

References

ANJOS, A. M.; SILVA, G. E. G. Tecnologias digitais da informação e da comunicação (TDIC) na educação. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, Secretaria de Tecnologia Educacional, 2018.

ARRONA-PALACIOS, A.; REBOLLEDO-MENDEZ, G.; ESCAMILLA, J.; HOSSEINI, S.; DUFFY, J. Effects of COVID-19 lockdown on sleep duration, sleep quality and burnout in faculty members of higher education in Mexico. Ciência & Saúde Coletiva, v. 27, p. 2985-2993, 2022. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2022.v27n8/2985-2993/. Acesso em: 13 jul. 2022.

BARBOSA, S. D. P.; DE ALMEIDA, D. V. O ensino remoto emergencial: mediação tecnológica e estratégias de ensino-aprendizagem. Caderno Intersaberes, v. 9, n. 22, 2020. Disponível em: https://cadernosuninter.com/index.php/intersaberes/article/view/1585. Acesso em: 03 set. 2021.

BOTTENTUIT-JUNIOR, J. B. B.; BAIMA, G. M.; COSTA, L. M. L.; COIMBRA, V. L. O Uso Do Whatsapp Como Ferramenta Didática: possibilidades e desafios em aulas de Língua Portuguesa. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 4, p. 33740-33751, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br//ojs/index.php/BRJD/article/view/27496. Acesso em 03 set. 2021.

BLANDO, A.; MARCILIO, F. C. P.; FRANCO, S. R. K.; TEIXEIRA, M. A. P. Levantamento sobre dificuldades que interferem na vida acadêmica de universitários durante a pandemia de COVID-19. Revista Thema, v. 20, p. 303-314, 2021. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1857. Acesso em: 03 set. 2021.

COELHO, P. M. F. Os nativos digitais e as novas competências tecnológicas. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 5, n. 2, p. 88–95, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16621. Acesso em: 14 mar. 2022.

COSTA, D. D. M.; LIMA, J. R. O. Ferramentas de ensino remoto: novas tendências para o Ensino Superior a partir do contexto da pandemia. EducEaD-Revista de Educação a Distância da UFVJM, v. 2, n. 1, p. 20-40, 2022. Disponível em: http://revista.ead.ufvjm.edu.br/index.php/eduque/article/view/51. Acesso em: 13 jul. 2022.

CUNHA, L. F. F.; SILVA, A. S.; SILVA, A. P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924. Acesso em: 03 fev. 2021.

FERREIRA, D. H. L.; BRANCHI, B. A.; SUGAHARA, C. S. Processo de ensino e aprendizagem no contexto das aulas e atividades remotas no Ensino Superior em tempo da pandemia Covid-19. Revista práxis, v. 12, n. 1sup, 2020. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/3464. Acesso em: 03 set. 2021.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA, 2008.

GODOI, M.; BERALDO KAWASHIMA, L.; ALMEIDA GOMES, L.; CANEVA, C O ensino remoto durante a pandemia de covid-19: desafios, aprendizagens e expectativas dos professores universitários de Educação Física. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, e4309108734, 2020. Disponível em: https://orfee.hepl.ch/handle/20.500.12162/4387. Acesso em: 03 set. 2021.

LEITÃO, K. S; CAPUZZO, D. B. Impactos do Burnout em professores universitários no contexto da pandemia de Covid 19. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 40, p. 378-390, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5067. Acesso em 13 jul. 2022.

MIYAZATO, E. S. AMARAL, J. P. N.; SOUZA, A. S.; STOLF, A. R. A Síndrome de Burnout em professores médicos durante a pandemia da Covid-19. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 15, n. 1, p. e9597-e9597, 2022. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/9597. Acesso em: 13 jul. 2022.

OLIVEIRA, E. N. et al. Covid-19: Repercussions on the mental health of higher education students. Saúde em Debate, v. 46, p. 206-220, 2022.

OLIVEIRA, H. V.; SOUZA, F. S. Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: Reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19). BOCA Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 2, n. 5, p. 15-24, 2020. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/127. Acesso em: 03 set. 2021.

OLIVEIRA, R. M.; CORRÊA, Y. Ensino de língua portuguesa com a mediação das tecnologias digitais em tempos de pandemia. Dialogia, n. 36, p. 252-268, 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18336. Acesso em: 03 set. 2021.

OSTI, A. PONTES-JUNIOR, J. A. F.; ALMEIDA, L. S. O comprometimento acadêmico no contexto da pandemia da COVID-19 em estudantes brasileiros do ensino superior. 2021. Disponível em: http://repositorium.uminho.pt/handle/1822/74311. Acesso em: 13 jul. 2022.

RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. S. Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: Mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas-Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085. Acesso em: 03 set. 2021.

SANTIAGO, D. S. SOUSA, L. L.; SILVA, J. C. As dificuldades do ensino remoto no ensino superior. 2021, 9 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciência e Tecnologia). Universidade Federal Rural Do Semiárido – UFERSA, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6522. Acesso em: 13 jul. 2022.

SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. A.; MENEZES, J. B. F. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, n. 36, p. 298-315, 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18383. Acesso em 03 set. 2021.

SILVA-BARBOSA, C. E.; LIMA, E. P. M.; COSTA, Y. X. A.; LIMA, V. S. F.; CARVALHO, S. T. A.; ROCHA, A. S. Esgotamento profissional na docência: Síndrome de Burnout em professores universitários durante a pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v. 11, n. 8, p. e44111831385-e44111831385, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/31385. Acesso em: 13 jul. 2022.

SILVA, M. D.; SOARES, G. C. A.; CARDOSO, C. M. L.; GUERREIRO, T. S. B.; GUIMARÃES, C. C.; CHICRE, G. R.; SIQUEIRA, L. R. M.; SEFFAIR, R. P.; DOMINGUES, N. A.; TRINDADE, F. F. Coronavírus: consequências da pandemia no ensino superior. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 13, n. 5, p. e7120-e7120, 2021. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/7120. Acesso em 03 set. 2021.

TELES, C. C.; TELLA, L.; BIANCHINI, L. G. B. A Síndrome de Burnout em professores do ensino superior no período de pandemia do Covid-19. HUMANIDADES E TECNOLOGIA (FINOM), v. 33, n. 1, p. 172-182, 2022. Disponível em: http://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/2173. Acesso em: 13 jul. 2022.

VAZQUEZ, D. A.; PESCE, L. A experiência de ensino remoto durante a pandemia de Covid-19: determinantes da avaliação discente nos cursos de humanas da Unifesp. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 27, p. 183-204, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/ScXyqLR49N8cNJ3WJnbQPJD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 jul. 2022.

Published

29-06-2023