Scientific initiation as a pedagogical practice for teaching history
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i16.42225Keywords:
History teaching; Scientific initiation; Historian teacherAbstract
This work is based on the experiences of scientific initiation projects developed at the Raimunda Carneiro Municipal School in the community of Uruaú in Beberibe-CE with students in the eighth and ninth grades of elementary school, in 2022 and 2023, in which projects such as "As capoeiras nas rodas e cantos: uma análise de como são apresentadas as mulheres nas músicas de capoeira" and "Tradição ou mercado: uma análise da disputa pelo espaço da lagoa do Uruaú, Beberibe-CE" were worked on. Concepts that are present in the social and historiographical sphere, such as gender and tradition, class struggle, bourgeoisie and proletariat, were applied to the school environment. In this way, scientific initiation was used as a pedagogical practice for teaching history, thereby problematizing the position of the school, not just as a recipient of content, but also as a producer of this scientific knowledge.
Downloads
References
BARBOSA, M. J. S.. A representação da mulher nas cantigas de capoeira.
Portuguese Literary and Cultural Studies, p. 463-477, 2011.
BARROS, José D.’Assunção. Fontes históricas. Cadernos do Tempo Presente, v. 11, n. 02, p. 03-26, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/tempo/article/view/15006
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
DE OLIVEIRA, J. P; LEAL, L. A. P. Capoeira, identidade e gênero: ensaios sobre a história social da capoeira no Brasil. SciELO-EDUFBA, 2009.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2005.
SCHMIDT, M. A. Formação do professor de história no Brasil: Embates e dilaceramentos em tempos de desassossego. Educação, Santa Maria, v. 40, n. 3, p. 517-528, set./dez. 2015. Disponible en: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/18206/pdf
SCHMIDT, M. A. Construindo Conceitos no Ensino de História: A captura lógica da realidade social. História & Ensino, v. 5, p. 147-164, 1999. Dis´ponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/12443
SILVEIRA, J. C; CASSIANI, S. Iniciação Científica no ensino fundamental: a escola e seu lugar problematizador das relações entre ciência, tecnologia e sociedade. SENSOS-E REVISTA MULTIMÉDIA DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO, v. 3, p. 1, 2016.
TAVARES, S. A. A historia oral como estratégia no ensino da História. Anais da Jornada de Estudos Antigos e Medievais. p. 01-15, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pedro Pereira do Nascimento, cleilson de Jesus Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.