Virtual Conducting in Times of Pandemic
An experience report in the Pedagogical Residency in Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i18.42502Keywords:
Covid-19; Virtual regency; Teacher trainingAbstract
The objective is to report the experience lived in the Pedagogical Residency Program in the Physical Education subproject. The study has descriptive characteristics and a qualitative approach. The following procedure was used: reading of documents and analysis of recordings made on the google meet platform. The results indicate that the training actions led to the construction of 13 content syntheses; guiding documentation; security protocols; and methodological innovations. In the setting and semi-structured observation, there was an insertion in the context contributing to its reflective process. The regency stage granted an applicability of the acquired knowledge and the reflection about the adversities of the educational scenario. It is concluded that the opportunity offered to undergraduates for the resident training process through various experiences can be attributed to the Program.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília, 2023.
BRITO, S. B. P.; BRAGA, I. O.; CUNHA, C. C.; PALÁCIO, M. A. V.; TAKENAMI, I.Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária em Debate, v. 8, n. 2, p. 54–63, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Editora EGA, 1996.
FÉLIX, Célia Neves. Formação continuada de professores em tempos de pandemia de Covid-19: Desafios e Incertezas. Seminários Regionais da Anpae, n. 6. Espírito Santo, 2020.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa Qualitativa: Tipos Fundamentais. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n.3, p. 20-29. São Paulo, 1995.
GONÇALVES, Leticia França. Treinamentos em casa: Escolares atletas de ginástica rítmica em tempos de pandemia Covid-19. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Alagoas, 2021.
LOPES, Darcilene Ramos. A formação de professores: Desafio do docente em tempo da pandemia Covid-19. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias, v. 5, n. 1. São Paulo, 2020.
LIMA, I. P.; FERRETE, A. A. S. S. WhatsApp em práticas de ensino e aprendizagem em tempo de pandemia. Anais Educon, v. 14, n. 8, p. 1-15. Sergipe, 2020.
LUNARDI, N. M. S. S.; NASCIMENTO, A.; SOUSA, J. B.; SILVA, N. R. M.; PEREIRA, T. G. N.; FERNANDES, J. S. G. Aulas Remotas Durante a Pandemia: dificuldades e estratégias utilizadas por pais. Educação & Realidade, v. 46, n. 2. Porto Alegre, 2021.
MARQUES, Luiz. A pandemia incide no ano mais importante da história da humanidade. Serão as próximas zoonoses gestadas no Brasil ? Unicamp, São Paulo, 05 de Mai. 2020. Disponível em:
<https://www.unicamp.br/unicamp/noticias/2020/05/05/pandemia-incide-no-ano-mais-importante-da-historia-da-humanidade-serao-proximas>. Acesso em: 15 dez.2022.
MENINO, F. A.; MOURA, J. B. F.; GOMES, L. M. A importância da interação escola e família no desenvolvimento do aluno durante o período de pandemia. Realize Editora. Congresso Nacional de Educação, n. 7. Paraíba, 2020.
PEREIRA, M. A. C.; BANDEIRA, A. D. O.; WENER, M. E.; WITCHWASTYSKIS, S. L. L.; LIMA, W. K. S. S. Realize Editora. Congresso Nacional de Educação, n. 7. Paraíba, 2020.
PRATA, E. G.; SOUSA, R. F.; ARAÚJO, J. F.; CORREIA, L. M.; DEUS, S. C. S. R. Plataformas digitais e o ensino a distância em tempos de pandemia pelo olhar da docência. Tecnologias Educacionais: Ensino e Aprendizagem em Diferentes Contextos. Editora Científica Digital, n. 16, p. 201-214, 2020.
RAQUEL, Martha. Quem são as pessoas que não têm acesso à internet no Brasil?. Brasil de Fato, Salvador, 10 Ago. 2020. Disponível em: <https://www.brasildefato.com.br/2020/08/10/quem-sao-as-pessoas-que-nao-tem-acesso-a-internet-no-brasil>. Acesso em 20 dez. 2022.
SOUZA, M. N.; GUIMARÃES, L. M. S. Vulnerabilidade social e exclusão digital em tempos de pandemia: Uma análise da desigualdade de acesso à internet na periferia de Curitiba. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 6, n. Especial II, p.284-302. Rio de Janeiro, 2020.
SOARES, Kelly do Nascimento. Percepções sobre a Regência de contexto na Educação Infantil como Prática de Ensino Aprendizagem no Estágio Supervisionado. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2019.
VIEIRA, L.; RICCI, M. C. C. A educação em tempos de pandemia: Soluções emergenciais pelo mundo. Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina. Santa Catarina, 2020.
ZACCARON, Isadora Coelho. Experiência de regência no ensino fundamental. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 04, Ed. 02, Vol. 02, pp. 43-62. Fevereiro de 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruno Victor Soares de Melo Pereira, Antonio Filipe Pereira Caetano, Antonio dos Santos Barros, Chrystiane Vasconcelos Andrade Toscano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.