Biographies of black and indigenous women in anti-racist pedagogical practices

Experience Report

Authors

  • Helânia Thomazine Porto UNEB
  • Lúcia de Fátima Oliveira de Jesus Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i19.43748

Keywords:

Racial literacy; Anti-racist pedagogical practices; Biographies of black women

Abstract

The present work is a report of experiences about racial literacy and the appreciation of ethnic-racial and gender diversity carried out with students in the sixth semester of the pedagogy course, within the curricular component Interdisciplinary Extension and Research Center IV, offered in the course of XXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXX, of the State University of Bahia (UNEB), XXXXXXXXXXXXX. Despite the election of twenty indigenous and Afro-Brazilian activists, the main focus of this text is anti-racist education considering ten Afro-Brazilian activists, as recommended by laws 10,639/2003 and 11,645/2008. In addition to the contributions of these black women in the political context, we highlight the strength, wisdom and determination of three of them in facing oppressive systems, such as: capitalism, patriarchy, racism and machismo.

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Author Biography

Lúcia de Fátima Oliveira de Jesus, Universidade do Estado da Bahia

Professora titular da Universidade do Estado da Bahia (Uneb). Professora colaboradora no Programa de Mestrado em Ensino de Relações Étnico-Raciais da Universidade Federal do Sul da Bahia (PPGER/UFSB). Mestra e doutora em Educação pala Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutoramento em História da Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto/PT.

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Published

09-08-2024