Psychology on the ‘ground’ of the school:

an analysis of practices in confronting violence

Authors

  • Macksoara dos Passos Rossmann Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo
  • Janaína Mariano César Universidade Federal do Espírito Santo
  • Ana Paula Santana Coelho Almeida Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/rbps.v27isupl_1.48239

Keywords:

Violence, Education, Institutional analysis

Abstract

Introduction: This study explores the role of Psychology in schools in addressing violence, highlighting both the challenges and the potential of such practices. It adopts a theoretical and reflective approach, analyzing the relationship between Psychology and the School, and emphasizing the need for institutional practices that go beyond individualizing responses to violence. The study also discusses the importance of interdisciplinary work and integrated public policies. Objectives: To examine the relationship between Psychology and the School in the context of violence, and to reflect on how to sustain a critical practice that balances the urgency of interventions with the need to transform institutional structures that perpetuate violence. Methods: This is a qualitative study grounded in institutional analysis, literature review, and the examination of normative and academic documents. Results: Viewing the school as a space of tension and dispute, the process of transformation occurs through relationships between psychologists and the school community, between students and educational staff, and between schools and families. Addressing violence is built through collaboration among various actors and through the critical examination of established practices. Conclusion: Addressing school violence requires a collective and interdisciplinary effort aimed at transforming the institutional and social conditions that sustain the reproduction of violence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bicalho PPGD, Coimbra CMB, Castro ALDS, Maldos PRM. Psicologia e Direitos Humanos: Compromisso Ético-Político da Profissão. Psicol cienc prof. 2024;44(spe1):e287399.

Machado AM, Fonseca FP. Violência às escolas: reflexões. São Paulo: Serviço de Psicologia Escolar do Instituto de Psicologia da USP; 2023.

Brasil. Ministério da Educação. Relatório: ataques às escolas no Brasil. Brasília: Ministério da Educação; 2023.

Brasil. Projeto de Lei nº 3688, de 31 de outubro de 2000. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília: Diário da Câmara dos Deputados; 2013.

Brasil. Lei nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília: Diário Oficial da União; 2019.

Lourau R. Objeto e método da análise institucional. In: Altoé S, organizador. René Lourau: analista institucional em tempo integral. São Paulo: Hucitec; 2004.

Rodrigues HBC. Análise Institucional, Genealogia, História Oral: fabricando Intercessores em pesquisa e intervenção. Curitiba: Appris; 2024.

Costa HS. Poder e violência no pensamento de Michel Foucault. Sapere Aude. 2018;9(17):153–70.

Foucault M. Microfísica do poder. São Paulo: Graal; 2006.

Romagnoli RC. O conceito de implicação e a pesquisa-intervenção institucionalista. Psicol Soc. 2014;26(1):44–52.

Coimbra CMB. Guardiães da ordem: uma viagem pelas práticas psi no Brasil do “milagre”. Rio de Janeiro: Oficina do Autor; 1995.

Lourau R. A análise institucional. 6. ed. Petrópolis: Vozes; 1993.

Monceau G. Implicação, sobreimplicação e implicação profissional. Psicol Soc. 2008;22(1):53–61.

Conselho Federal de Psicologia. Código de Ética Profissional dos Psicólogos: Resolução nº 10/05. Brasília: Conselho Federal de Psicologia; 2005.

Baremblitt G. Compêndio de análise institucional e outras correntes: teoria e prática. Belo Horizonte: Instituto Félix Guattari; 1992.

Pereira WCC. Movimento institucionalista: principais abordagens. Rev Psicol Teor Prat. 2007;7(1):6-16.

Patto MHS. Ciência e política na primeira república: origens da psicologia escolar. Mnemosine. 2004 jul 29;1(0):203-225.

Barros NF, Benevides FF. Práticas pedagógicas e práticas sociais. São Paulo: Editora X; 2007.

Rossi A, Passos E. Análise institucional: revisão conceitual e nuances da pesquisa-intervenção no Brasil. Rev Epos. 2014;5(1):156–81.

Bourdieu P, Passeron J-C. A reprodução. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves; 1992.

Foucault M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 40. ed. Petrópolis: Vozes; 2009.

Conselho Federal de Psicologia. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na Educação Básica. Edição revisada. Brasília: CREPOP; 2019.

Brasil. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade do ensino da história e cultura afro-brasileira e indígena. Diário Oficial da União: Brasília, DF; 2008. Seção 1, p. 1.

Prediger J, Silva RAND. Contribuições à prática do psicólogo na educação profissional. Psicol cienc prof. 2014;34(4):931–9.

Published

2025-04-14

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

1.
Psychology on the ‘ground’ of the school: : an analysis of practices in confronting violence. RBPS [Internet]. 2025 Apr. 14 [cited 2025 Dec. 8];27(supl_1):36-45. Available from: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/48239

Similar Articles

1-10 of 218

You may also start an advanced similarity search for this article.