Psychology on the ‘ground’ of the school:
an analysis of practices in confronting violence
DOI:
https://doi.org/10.47456/rbps.v27isupl_1.48239Keywords:
Violence, Education, Institutional analysisAbstract
Introduction: This study explores the role of Psychology in schools in addressing violence, highlighting both the challenges and the potential of such practices. It adopts a theoretical and reflective approach, analyzing the relationship between Psychology and the School, and emphasizing the need for institutional practices that go beyond individualizing responses to violence. The study also discusses the importance of interdisciplinary work and integrated public policies. Objectives: To examine the relationship between Psychology and the School in the context of violence, and to reflect on how to sustain a critical practice that balances the urgency of interventions with the need to transform institutional structures that perpetuate violence. Methods: This is a qualitative study grounded in institutional analysis, literature review, and the examination of normative and academic documents. Results: Viewing the school as a space of tension and dispute, the process of transformation occurs through relationships between psychologists and the school community, between students and educational staff, and between schools and families. Addressing violence is built through collaboration among various actors and through the critical examination of established practices. Conclusion: Addressing school violence requires a collective and interdisciplinary effort aimed at transforming the institutional and social conditions that sustain the reproduction of violence.
Downloads
References
Bicalho PPGD, Coimbra CMB, Castro ALDS, Maldos PRM. Psicologia e Direitos Humanos: Compromisso Ético-Político da Profissão. Psicol cienc prof. 2024;44(spe1):e287399.
Machado AM, Fonseca FP. Violência às escolas: reflexões. São Paulo: Serviço de Psicologia Escolar do Instituto de Psicologia da USP; 2023.
Brasil. Ministério da Educação. Relatório: ataques às escolas no Brasil. Brasília: Ministério da Educação; 2023.
Brasil. Projeto de Lei nº 3688, de 31 de outubro de 2000. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília: Diário da Câmara dos Deputados; 2013.
Brasil. Lei nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília: Diário Oficial da União; 2019.
Lourau R. Objeto e método da análise institucional. In: Altoé S, organizador. René Lourau: analista institucional em tempo integral. São Paulo: Hucitec; 2004.
Rodrigues HBC. Análise Institucional, Genealogia, História Oral: fabricando Intercessores em pesquisa e intervenção. Curitiba: Appris; 2024.
Costa HS. Poder e violência no pensamento de Michel Foucault. Sapere Aude. 2018;9(17):153–70.
Foucault M. Microfísica do poder. São Paulo: Graal; 2006.
Romagnoli RC. O conceito de implicação e a pesquisa-intervenção institucionalista. Psicol Soc. 2014;26(1):44–52.
Coimbra CMB. Guardiães da ordem: uma viagem pelas práticas psi no Brasil do “milagre”. Rio de Janeiro: Oficina do Autor; 1995.
Lourau R. A análise institucional. 6. ed. Petrópolis: Vozes; 1993.
Monceau G. Implicação, sobreimplicação e implicação profissional. Psicol Soc. 2008;22(1):53–61.
Conselho Federal de Psicologia. Código de Ética Profissional dos Psicólogos: Resolução nº 10/05. Brasília: Conselho Federal de Psicologia; 2005.
Baremblitt G. Compêndio de análise institucional e outras correntes: teoria e prática. Belo Horizonte: Instituto Félix Guattari; 1992.
Pereira WCC. Movimento institucionalista: principais abordagens. Rev Psicol Teor Prat. 2007;7(1):6-16.
Patto MHS. Ciência e política na primeira república: origens da psicologia escolar. Mnemosine. 2004 jul 29;1(0):203-225.
Barros NF, Benevides FF. Práticas pedagógicas e práticas sociais. São Paulo: Editora X; 2007.
Rossi A, Passos E. Análise institucional: revisão conceitual e nuances da pesquisa-intervenção no Brasil. Rev Epos. 2014;5(1):156–81.
Bourdieu P, Passeron J-C. A reprodução. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves; 1992.
Foucault M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 40. ed. Petrópolis: Vozes; 2009.
Conselho Federal de Psicologia. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na Educação Básica. Edição revisada. Brasília: CREPOP; 2019.
Brasil. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade do ensino da história e cultura afro-brasileira e indígena. Diário Oficial da União: Brasília, DF; 2008. Seção 1, p. 1.
Prediger J, Silva RAND. Contribuições à prática do psicólogo na educação profissional. Psicol cienc prof. 2014;34(4):931–9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Brazilian Journal of Health Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors and reviewers must disclose any financial, professional, or personal conflicts of interest that could influence the results or interpretations of the work. This information will be treated confidentially and disclosed only as necessary to ensure transparency and impartiality in the publication process.
Copyright
RBPS adheres to the CC-BY-NC 4.0 license, meaning authors retain copyright of their work submitted to the journal.
- Originality Declaration: Authors must declare that their submission is original, has not been previously published, and is not under review elsewhere.
- Publication Rights: Upon submission, authors grant RBPS the exclusive right of first publication, subject to peer review.
- Additional Agreements: Authors may enter into non-exclusive agreements for the distribution of the RBPS-published version (e.g., in institutional repositories or as book chapters), provided the original authorship and publication by RBPS are acknowledged.
Authors are encouraged to share their work online (e.g., institutional repositories or personal websites) after initial publication in RBPS, with appropriate citation of authorship and original publication.
Under the CC-BY-NC 4.0 license, readers have the rights to:
- Share: Copy and redistribute the material in any medium or format.
- Adapt: Remix, transform, and build upon the material.
These rights cannot be revoked, provided the following terms are met:
- Attribution: Proper credit must be given, a link to the license provided, and any changes clearly indicated.
- Non-Commercial: The material cannot be used for commercial purposes.
- No Additional Restrictions: No legal or technological measures may be applied to restrict others from doing anything the license permits.