Interprofessional and collaborative practice in health teams in primary care in the city of Juazeiro, Bahia, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rbps.v24i3.38984

Keywords:

Health services, Interprofessionality, Comprehensive health care

Abstract

Introduction:
Collaborative and interprofessional practices are activities in which different health professionals carry out shared work in order to ensure comprehensive health care. Objective: To evaluate the availability and readiness for collaborative and interprofessional practices among Primary Health Care professionals in the city of Juazeiro, Bahia. Methods: This is a cross-sectional, observational, descriptive and quantitative study. The data collection involved the application of the Readiness for Interprofessional Learning (RIPLS). Results: 97 professionals participated in the study: doctors, nurses, dentists, psychologists, physical educator, physiotherapist, nutritionist and social worker. The total assessment obtained in the three RIPLS factors showed a statistically significant difference between health professionals. The mean score for physicians differed from nurses (p=0.02). The average scores were located in the comfort zone for all professional categories, revealing high availability for teamwork, as well as for collaboration and patient-centered care. Collaborative and interprofessional practices were identified among primary care professionals. Conclusion: In this regard, it becomes possible to re (situate) the patient and their needs in the centrality of the process of health services, aiming the strengthening and effectiveness of the health system in meeting the demands of users in the perspective of comprehensive care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Reeves S. Porque precisamos da educação interprofissional para um cuidado efetivo e seguro. Interface. 2016;20(56):185-197.

Batista NA. Educação Interprofissional em Saúde: Concepções e Práticas. Caderno FNEPAS. 2012;2:25-8.

Aguilar-da-Silva RH, Scapin LT, Batista NA. Avaliação da formação interprofissional no ensino superior em saúde: aspectos da colaboração e do trabalho em equipe. Avaliação. 2011;16(1):165-82. doi: 10.1590/S1414- 40772011000100009

Raimundo JS, Silva RB. Reflexões acerca do predomínio do modelo biomédico, no contexto da Atenção Primária em Saúde, no Brasil. Revista Mosaico. 2020;11(2):109- 116.

Lima AFS, Lemos, EC, Antunes MBC. Educação Interprofissional em Saúde e a promoção da integralidade do cuidado: uma revisão de literatura. Cad. Cuidado. 2019;3(2):5-19.

Previato GF, Baldissera VDA. Comunicação na perspectiva dialógica da prática interprofissional colaborativa em saúde na Atenção Primária à Saúde. Interface. 2018;22(Supl 2):1535-47.

Organização Mundial da Saúde. Marco para ação em Educação Interprofissional e Colaborativa. Genebra: OMS; 2010.

D’Amour D, Goulet L, Labadie JF, San Martín-Rodriguez, Pineault R. A model and tipology of collaboration between professionals in healthcare organizations. BMC Health Serv Res. 2008;8:188.

Toassi RFC. Interprofissionalidade e formação na saúde: onde estamos? Porto Alegre: Rede UNIDA; 2017. doi: 10.18310/ 9788566659931.

Freire Filho JR, Silva CBG, Costa MV, Forste AC. Educação Interprofissional nas políticas de reorientação da formação profissional em saúde no Brasil. Saúde debate. 2019;43(Esp. 1):86-96. doi: 1590/0103-11042019S107

Parsell G, Bligh J. The development of a questionnaire to assess the readiness of health care students for interprofessional learning (RIPLS). Med Educ. 1999;33(2):95-100. doi: 10.1046/j.1365-2923.1999.00298.x

Peduzzi M, Norman I, Coster S, Meireles E. Adaptação transcultural e validação da Readiness for Interprofessional Learning Scale no Brasil. Rev Esc Enferm USP. 2015;49(Esp. 2):7-15. doi: 10.1590/S0080-623420150000800002

Rodrigues JRS, Soares FJP, Alcântara RC. Perspectivas para a educação interprofissional em um hospital de trauma. Atas – Investigação Qualitativa em Saúde. 2018;2.

Peduzzi M, Agreli HF. Trabalho em equipe e prática colaborativa na Atenção Primária à Saúde. Interface. 2018;22(Supl 2):1525-34.

Batista NA, Rossit RAS, Batista SHSS, Silva CCB, Uchôa-Figueiredo LR, Poletto PR. Educação interprofissional na formação em saúde: a experiência da Universidade Federal de São Paulo, campus Baixada Santista, Santos, Brasil. Interface. 2018;22(Supl 2):1705- 15. doi: 10.1590/1807-57622017.0693

Carvalho MFAA, Coelho EDAC, Oliveira JFD, Freire AKS. Equipe colaborativa sob o escopo interprofissional fortalecendo a integralidade na atenção psicossocial. Res Soc Dev. 2020;9(8).

Nunes AS, Peduzzi M, Orchard C, Leonello VM. Educação interprofissional e saúde e prática colaborativa. Rev Esc Enferm USP. 2020;31(1-3):60-8.

Vatn L, Dahl BM. Interprofessional collaboration between nurses and doctors for treating patients in surgical wards. J Interprof Care. 2021;13:1-9. doi: 10.1080/13561820.2021.1890703

Reis D, Cecílio LCO, Andreazza R, Araújo E, Correia T. Nem herói, nem vilão: elementos da prática médica na atenção básica em saúde. Cien Saude Colet. 2018;23(8):2651-2660.

Peruzzo HE, Bega AG, Lopes APAT, Haddad MCFL, Peres AM, Marcon SS. Os desafios de se trabalhar em equipe na estratégia saúde da família. Esc Anna Nery. 2018;22(4):e20170372.

Mourão Netto JJ, Rodrigues ARM, Aragão OC, Goyanna NF, Cavalcante AES, Vasconcelos MAS, et al. Programa Mais Médicos e suas contribuições para a saúde no Brasil: revisão integrativa. Rev Panam Salud Publica. 2018;42:e2. doi: 10.26633/RPSP.2018.2

Ogata MN, Silva JAM, Peduzzi M, Costa MV, Fortuna CM, Feliciano AB. Interfaces between permanent education and interprofessional education in health. Rev esc enferm USP. 2021;55:e03733. doi: 10.1590/S1980- 220X2020018903733

Published

2023-04-04

How to Cite

1.
Batista de Lacerda Pedrosa SC, Coelho Guimarães M, Araújo Oliveira A, Silva Santos GC, Mororó Marques AG, da Silva Santos TR, et al. Interprofessional and collaborative practice in health teams in primary care in the city of Juazeiro, Bahia, Brazil. RBPS [Internet]. 2023 Apr. 4 [cited 2024 Nov. 22];24(3):64-7. Available from: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/38984

Issue

Section

Artigos Originais