The ‘galli’s’ castrated body in the curses of ‘Mogontiacum’: an analysis of five 'defixiones' for 'Magna Mater'

Authors

  • Semíramis Corsi Silva

DOI:

https://doi.org/10.29327/2345891.20.20-5

Keywords:

Magic, Defixiones, Galli, Castrated priests, Magna Mater

Abstract

The cult of Cybele, the Mater Magna of the Romans, and her consort Attis, had a great development in the first centuries of the Roman Empire. Remembering and updating a series of mythological narratives around Cybele and Attis, it was common to carry out an intervention in the body of their priests, the galli, seen as a castration that removed the masculinity of these subjects in the literature that has come down to us. From five curse tablets (defixiones) found in the Temple of Isis and Mater Magna in the German city of Mainz, the ancient Mogontiacum, I will analyze the view that the local population had in relation to the practice of ritual castration of the galli. I aim to understand elements of the popular imagination about the body of such priests and their use in magical rituals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Documentação textual

APULEIO. O asno de ouro. Tradução, prefácio e notas de Ruth Guimarães. São Paulo: Editora 34, 2019.

BÍBLIA DE JERUSALÉM. São Paulo: Paulus, 2002.

CATULO. O livro de Catulo. Tradução, introdução e notas de João Angelo Oliva Neto. São Paulo: Edusp, 1996.

CICÉRON. Discours: sur la réponse des haruspices. Texte établi et traduit par Anne-Marie Tupet e Pierre Wuilleumier. Paris: Les Belles Lettres, 1966. t. XIII, 2e p.

ESTRABÓN. Geografia: libros XI-XIV. Introdución, tradución y notas de M. Paz de Hoz García-Bellido. Madrid: Gredos, 2003.

JUVENAL. The Sixteen Satires. Translated by Peter Green. London: Penguin Classics, 1998, p. 127-175.

MARTIAL. Epigrams. Translated by Shackleton Bailey. Cambridge: Oxford University Press, 1993. v. 1-3.

OVÍDIO. Fastos. Tradução de Márcio Meirelles Gouvêa Júnior. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

PAUSANIAS. Description of Greece: books 6-8. Translated by W. H. S. Jones. Cambridge: Harvard University Press, 1933.

TIBULO. Elegías. Traducción de Arturo Soler Ruiz. Madrid: Gredos, 2016.

TITO LÍVIO. Historia de Roma desde su fundación: libros XXVI-XXX. Traducción y notas de José Antonio Villar Vidal. Madrid: Gredos, 1993.

Obras de apoio

ADAMS, J. N. The Latin sexual vocabulary. London: Duckworth, 1982.

ALVAR EZQUERRA, J. Romanising oriental Gods: myth, salvation, and ethics in the cults of Cybele, Isis, and Mithras. Leiden: Brill, 2008.

ALVES, J. P. M. Elegias de Tibulo: tradução e comentário. 2014. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.

BEARD, M. The cult of the ‘Great Mother’ in Imperial Rome. The Roman and the ‘Foreign’. In: BRANDT, J.; IDDENG, J. (ed.). Greek and Roman festivals. Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 323-362.

BLÄNSDORF, J. Cybèle et Attis dans les tablettes de defixio inédite de Mayence. Comptes Rendus des Séances de l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres, n. 2, p. 669-692, 2005.

BLÄNSDORF, J. The defixiones from the Sanctuary of Isis and Mater Magna in Mainz. In: GORDON, R.; SIMÓN, F. M. (ed.). Magical practice in the Latin West. Leiden: Brill, 2010, p. 141-189.

CAIROLLI, F. P. Marcial brasileiro. 2014. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras Clássicas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

CAMPOS, C. E C. A estrutura de atitudes e referências do imperialismo romano em Sagunto (II a.C. - I d.C.). Rio de Janeiro: UERJ/NEA, 2014.

CAMPOS, C. E. C. As tabellae defixionum da região do Lácio (I AEC – II EC): tradução e análise textual. 2021. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em de Doutorado em Letras Clássicas da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

DECHARME, P. Cybelé. In: DAREMBERG, C. H.; SAGLIO, E. (ed.). Dictionnaire des antiquités grecques et romaines. Paris: Hachete, 1887, p. 1677-1690.

DUBOSSON-SBRIGLIONE, L. Le culte de la Mère des Dieux dans l’Empire Romain. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2018.

DUTHOY, R. The Taurobolium: its evolution and terminology. Leiden: Brill, 1969.

ELIADE, M. O sagrado e o profano: a essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FOUCAULT, M. História da sexualidade: o cuidado de si. São Paulo: Graal, 2009.

FREITAS, R. C.; FUNARI, P. P. A. Invocando deuses e clamando por vingança em fontes literárias e epigráficas. In: CORNELLI, G.; COUTINHO, L. (org.). Estudos Clássicos IV: percursos. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2018, p. 281-308.

FREITAS, R. C. Sem perdão: em busca de justiça (ou vingança?) usando defixiones na antiga Mogontiacum (Mainz). In: SILVA, S. C.; MARQUETTI, F.; FUNARI, P. P. A. (org.). Magia, encantamentos e feitiçaria (no prelo).

GONZÁLEZ SERRANO, P. La génesis de los dioses frigios Cibeles y Atis. Revista de Ciencias de las Religiones, p. 105-116, 1995.

GRAF, F. La magie dans l’Antiquité gréco-romaine: ideologie et pratique. Paris: Les Belles Lettres, 1994.

OGDEN, D. Encantamentos de amarração: placas de maldições e bonecas de vodu nos mundos grego e romano. In: OGDEN, D.; LUCK, G.; GORDON, R.; FLINT, V. (ed.). Bruxaria e magia na Europa: Grécia antiga e Roma. São Paulo: Madras, 2004, p. 17-101.

RIBEIRO JUNIOR, B. I. Para além da heteronormatividade: uma análise dos eunucos representados por Estácio, Marcial e Suetônio (Roma, 80-121 d.C.). 2016. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Estadual Paulista, Assis, 2016.

ROLLER, L. The ideology of eunuch priest. In: WYKE, M. (ed.). Gender and the body in the Ancient Mediterranean. Oxford: Blackwell, 1998, p. 118-135.

ROSCOE, W. Priests of the Goddess: gender Transgression in Ancient Religion. History of Religions, v. 35, n. 3, p. 195-230, 1996.

RUTTER, J. B. The three phases of the Taurobolium. Phoenix, v. 22, n. 3, p. 226-249, 1968.

SAID, E. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.

SILVA, S. C. “Por que de galo, então, chamamos quem se castra [...]?” Interseccionalidade em representações de sacerdotes castrados no Império Romano. Mare Nostrum, v. 11, n. 1, p. 287-316, 2020.

SILVA, S. C. Os galli, sacerdotes de Cibele: representações literárias femininas e possibilidades sobre as práticas de castração ritual, Notandum, n. 56, p. 1-20, 2021.

SKINNER, M. B. Ego mulier: the construction of male sexuality in Catullus. In: HALLET, J. P.; SKINNER, M. B. (ed.). Roman sexualities. New Jersey: Princeton University Press, 1995, p. 129-150.

VEALE, S. Defixiones and the Temple Locus: the power of place in the curse tablets at Mainz. Magic, Ritual, and Witchcraft, v. 12, n. 3, 2017, p. 279-313.

VERSNEL, H. Beyond cursing: the appeal to justice in judicial prayers. In: FARAONE, C.; OBBINK, D. (ed.). Magika Hiera: Ancient Greek magic and religion. Oxford: Oxford University Press, 1991, p. 60-106.

VERSNEL, H. Prayers for justice in East and West: recent finds and publications. In: GORDON, R.; SIMON, M. (ed.). Magical practice in the Latin West. Leiden: Brill, 2010, p. 275-354.

WILLIAMS, C. Roman homosexuality: ideologies of masculinity in Classical Antiquity. Oxford: Oxford University Press, 2010.

Published

18-03-2023

How to Cite

SILVA, Semíramis Corsi. The ‘galli’s’ castrated body in the curses of ‘Mogontiacum’: an analysis of five ’defixiones’ for ’Magna Mater’. Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos, [S. l.], n. 20, p. 91–113, 2023. DOI: 10.29327/2345891.20.20-5. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/40533. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier: Uses of the body in the Antiquity