Development of a game with accessibility features for teaching lean healthcare
DOI:
https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i2.44503Palavras-chave:
Metodologia Ativa, Lean Healthcare, Jogos, AcessibilidadeResumo
Active methodologies of teaching bring the individual practical situations that encourage reflection and problem solving. Among them is the use of games, which seek to make learning more accessible and attractive. However, as much as this methodology works, it is not always inclusive. The application of games with accessibility features to teaching Lean Healthcare offers an engaging and inclusive approach to training healthcare professionals. This combination promotes the understanding of Lean principles in a practical and dynamic way, encouraging continuous improvement in healthcare service processes. The gamification strategy was then used, as it motivates the individual to learn, bringing better results. Thus, the present article presents a case study about the process of creating a game, entitled “Supply Chain Roulette”, which has an accessibility feature, developed so that a person with visual impairment can enjoy it without limitations. The results present the final game and its records as an industrial design and software, in addition to discussing the advantages of gamification in teaching Lean Healthcare.
Downloads
Referências
Alves, A. G., Hostins, R. C. L., Santos, M. A., Frisoni, B. C., Cipriani, M., Bianchini, P., & Moreira, G. F. (2014). Jogos digitais inclusivos: “Com o Dino todos podem jogar.” Anais do Computer on the Beach, 5, 204–213. https://doi.org/10.14210/cotb.v0n0.pp.204-213
Bunder, J. & Barros, G. G. (2019). O estudo de caso e a pesquisa-ação: compreensão teórica e evidências empíricas. Simpósio brasileiro de qualidade de projeto do ambiente construído, 6(1), 1561-1565. Retrieved from https://eventos.antac.org.br/index.php/sbqp/article/view/3252
D’Andreamatteo, A., Ianni, L., Lega, F., & Sargiacomo, M. (2015). Lean in healthcare: A comprehensive review. Health Policy, 119(9), 1197-1209. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2015.02.002
de Araujo, A. C. B., Guimarães, C. P., de Queiroz, K. K. S., & Pimentel, C. A. (2023). Jogo das ferramentas lean: um jogo para o ensino do lean healthcare. Revista de Ensino de Engenharia, 42(0). Retrieved from http://revista.educacao.ws/revista/index.php/abenge/article/view/2082
de Lima Motta, M. C. A., Lenceh, R. A., Viero, S. P., & Capoani, V. (2019). Utilização de gamificação no treinamento e desenvolvimento de colaboradores. RESO - Revista de Estudos Sociais, 2(2), 48-69. Retrieved from https://revista.camporeal.edu.br/index.php/reso/article/view/478
Farias, P. A. M. de, Martin, A. L. de A. R., & Cristo, C. S. (2015). Aprendizagem Ativa na Educação em Saúde: Percurso Histórico e Aplicações. Revista brasileira de educacao medica, 39(1), 143-150. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00602014
Fernandes, H. M. de L. G., Jesus, M. V. N. de, Silva, D. da, & Guirardello, E. de B. (2020). Lean Healthcare in the institutional, professional, and patient perspective: an integrative review. Revista Gaucha de Enfermagem, 41, e20190340. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2020.20190340
Fioravante, V. C. & Bonilha Guarnica, T. P. (2019). O lúdico no ensino de biologia: o aluno como protagonista. Educere et educare, 14(31), https://doi.org/10.17648/educare.v13i31.18915
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. 17a (Vol. 3). Paz e Terra.
Freitas, M. C. de. (2023). Educação inclusiva: diferenças entre acesso, acessibilidade e inclusão. Cadernos De Pesquisas, 53, e10084. https://doi.org/10.1590/1980531410084
Hamada, O. (2016). Considerações sobre o desenvolvimento de jogos por meio do framework Scrum. Refas-Revista Fatec Zona Sul, 2(2), 1-19. https://revistarefas.com.br/RevFATECZS/article/view/44
Holweg, M. (2007). The genealogy of lean production. Journal of operations management, 25(2), 420-437. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272696306000313
IBGE. (n.d.). IBGE. Gov.br. Retrieved from https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?id=2101846&view=detalhes
Luiz, F. S., Leite, I. C. G., Mendonça, E. T. de, Dutra, H. S., Coelho, A. da C. O., Sousa, A. M. das G. de, Sant’Ana, T. L., Silva, M. P. S. e., Tony, A. C. C., & Carbogim, F. da C. (2022). Metodologias ativas de ensino e aprendizagem na educação superior em saúde: revisão integrativa. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 15(6), e10370. https://doi.org/10.25248/reas.e10370.2022
Manzini, E. J. (2005). Inclusão e Acessibilidade. Gov.Br. Retrieved from https://www.pessoacomdeficiencia.sp.gov.br/wp-content/uploads/2020/04/Inclus%C3%A3o-e-Acessibilidade.pdf
Marin, M. J. S., Gomes, R., Marvulo, M. M. L., Primo, E. M., Barbosa, P. M. K., Druzian, S., & MARIN, M. (2010). Pós-graduação multiprofissional em saúde. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 14(33). Retrieved from https://www.scielosp.org/pdf/icse/2010.v14n33/331-344
Mitre, S. M., Siqueira-Batista, R., Girardi-de-Mendonça, J. M., Morais-Pinto, N. M. de, Meirelles, C. de A. B., Pinto-Porto, C., Moreira, T., & Hoffmann, L. M. A. (2008). Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciencia & saude coletiva, 13(suppl 2), 2133-2144. https://doi.org/10.1590/s1413-81232008000900018
Morán, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, 2(1), 15-33. Retrieved from https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4941832/mod_resource/content/1/Artigo-Moran.pdf
NBR 9050: acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. (2004). Rio de Janeiro.
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. (n.d.). Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. As Nações Unidas em Brasil. Retrieved from https://brasil.un.org/pt-br/sdgs
Oliveira, R. N. R. de, Belarmino, G. D., Rodriguez, C., Goya, D., Rocha, R. V. da, Venero, M. L. F., Benitez, P., & Kumada, K. M. O. (2021). Desenvolvimento e Avaliação da Usabilidade e Acessibilidade de um Protótipo de Jogo Educacional Digital para Pessoas com Deficiência Visual. Revista brasileira de educação especial, 27, e0190. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0190
Seabra, A. D., Costa, V. O. da, Bittencourt, E. da S., Gonçalves, T. V. O., Bento-Torres, J., & Bento-Torres, N. V. O. (2023). Metodologias ativas como instrumento de formação acadêmica e científica no ensino em ciências do movimento. Educação e Pesquisa, 49, e255299. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202349255299
Silveira, É. S. & Sá, A. V. M. de. (2019). A deficiência visual em foco: estratégias lúdicas na Educação Matemática Inclusiva. Revista Educação Especial, 32, 100. https://doi.org/10.5902/1984686x35402
Torrente, J., Del, B., Ángel, Serrano-Laguna, Á., Vallejo-Pinto, J., Ángel, Moreno-Ger, P., & Fernández-Manjón, B. (2014). Towards a low cost adaptation of educational games for people with disabilities. Computer Science and Information Systems, 11(1), 369-391. https://doi.org/10.2298/csis121209013t
Vale de Sousa, I. (2016). Possibilidades e intervenções no brincar da criança com deficiência visual. Revista Educação Artes e Inclusão, 12(2), 100-119. https://doi.org/10.5965/1984317812022016100
Zepeda-Lugo, C., Tlapa, D., Baez-Lopez, Y., Limon-Romero, J., Ontiveros, S., Perez-Sanchez, A., & Tortorella, G. (2020). Assessing the impact of lean healthcare on inpatient care: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5609. https://doi.org/10.3390/ijerph17155609
(N.d.). Gov.Br. Retrieved from https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2017/Reso569.pdf
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Maria Clara Sampaio Gonçalves, Eduardo Abreu Batista Cerqueira, Andressa Clara Barbosa de Araujo, Cristiane Agra Pimentel (Autor)

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Todos os trabalhos publicados na Brazilian Journal of Production Engineering (BJPE) estão licenciados sob a Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que:
-
Qualquer pessoa pode copiar, distribuir, exibir, adaptar, remixar e até utilizar comercialmente os conteúdos publicados na revista;
-
Desde que sejam atribuídos os devidos créditos aos autores e à BJPE como fonte original;
-
Não é exigida permissão adicional para reutilização, desde que respeitados os termos da licença.
Esta política está em conformidade com os princípios do acesso aberto, promovendo a ampla disseminação do conhecimento científico.


2.png)

























































