Desenvolvimento de um jogo com recurso de acessibilidade para o ensino de lean healthcare

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i2.44503

Keywords:

Active Methodology, Lean Healthcare, Games, Accessibility

Abstract

Metodologias ativas de ensino trazem ao indivíduo situações práticas que incentivam a reflexão e a solução de problemas. Dentre elas, encontra-se o uso de jogos, que buscam tornar o aprendizado mais acessível e atraente. No entanto, por mais que essa metodologia funcione, ela nem sempre é inclusiva. A aplicação de jogos com recursos de acessibilidade para o ensino de Lean Healthcare oferece uma abordagem envolvente e inclusiva para a formação de profissionais de saúde. Essa combinação promove o aprendizado dos princípios Lean de maneira prática e dinâmica, encorajando a melhoria contínua nos processos de serviços à saúde. Foi então utilizada a estratégia da gamificação, a qual motiva o indivíduo a aprender, trazendo melhores resultados. Assim, o presente trabalho apresenta um estudo de caso sobre o processo de criação de um jogo, intitulado “Roleta da Cadeia de Suprimentos”, o qual possui um recurso de acessibilidade, desenvolvido para que uma pessoa com deficiência visual possa usufruí-lo sem limitações. Os resultados apresentam a versão final do jogo e seus registros como desenho industrial e programa de computador, e ainda, a discussão das vantagens da gamificação no ensino de Lean Healthcare.

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Author Biographies

Maria Clara Sampaio Gonçalves, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Student of the Interdisciplinary Bachelor's Degree in Energy and Sustainability (BES), with an emphasis on Production Engineering, at the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). Currently a scholarship holder for Initiation in Technological Development and Innovation (PIBITI) in the Lean Healthcare research project applied to the healthcare area of ​​Feira de Santana and a volunteer in the WIE IEEE affinity group at UFRB.

Eduardo Abreu Batista Cerqueira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Student of the Production Engineering course at the Federal University of Recôncavo da Bahia - UFRB. He has previous experience in academic activities, including monitoring, and is currently a fellow (2023-2024) in the Lean Healthcare project, where he conducts research in the area of ​​Health 4.0 and the metaverse, with a focus on health innovation.

Andressa Clara Barbosa de Araujo, Universidade Federal da Bahia

Master's student in the Industrial Engineering Program (PEI) at the Federal University of Bahia (UFBA). Researcher in Digital Twin for manufacturing systems and Industry 4.0. Has a Bachelor's degree in Production Engineering from the Federal University of Recôncavo da Bahia (2023) and a Bachelor's degree in Interdisciplinary in Energy and Sustainability from the Federal University of Recôncavo da Bahia (2022). During her graduation, had a scholarship in Initiation in Technological Development and Innovation of the Lean Healthcare project applied to the healthcare area of ​​Feira de Santana (2022-2023), a scholarship in Scientific Initiation of the Lean Healthcare project applied to the healthcare area of ​​Feira de Santana (2021 - 2022) and Scholarship in Scientific Initiation of the research project Study of the Preparation of Biodegradable Polymers using agricultural waste (2017 - 2018).

Cristiane Agra Pimentel, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Currently a professor at the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB) in Feira de Santana on the Production Engineering course, senior member of IEEE and participant in the professional master's degree at UFBA. Has 12 years of experience in the metallurgical industrial area. Expertise developed in the areas of quality, production system (lean), audits and certifications. Internal and external auditor of the Integrated Management System (ISO 9001, ISO 14001 and ISO IEC 17025) and Green Belt. During her master's degree, she worked with the implementation of ISO standards in the public service, highlighting the accreditation of the Biomaterials laboratory of the Northeast CERTBIO in the ISO/IEC 17025 standard, and during her doctorate, she worked with the development of materials for application as biomaterials. Currently leading the Lean Healthcare research project focusing on the healthcare area at BA and the Impacts of AI on education, in addition to working on issues related to female performance in exact sciences. Conducting the Digital Twin project in cooperation with CEPEDI of Ilhéus. Recipient of the 2021 IEEE Undergraduate Teaching Award, Honorable Mention of the IEEE WIE 2021 and 2022- Inspiring Member of the Year Award and 2021 Outstanding Branch Counselor Branch Chapter Advisor Award. As of 2024, she is a member of the IEEE R9 Industry Engagement Committee and is Vice Chair of the WIE northeast section.

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Published

2024-06-17

How to Cite

Gonçalves, M. C. S., Cerqueira, E. A. B., Araujo, A. C. B. de, & Pimentel, C. A. (2024). Desenvolvimento de um jogo com recurso de acessibilidade para o ensino de lean healthcare. Brazilian Journal of Production Engineering, 10(2), 421–432. https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i2.44503