FMEA, CFD and FEA TO OPTIMIZE THE DEVELOPMENT OF PRODUCTS WITH 3D PROTOTYPING IN AUTOMOTIVE MECHANICAL PART AFTERMARKET - Part A: FMEA

FMEA, CFD and FEA TO OPTIMIZE THE DEVELOPMENT OF PRODUCTS WITH 3D PROTOTYPING IN AUTOMOTIVE MECHANICAL PART AFTERMARKET - Part A: FMEA

Authors

  • André Luís de Oliveira Cavaignac Universidade Ceuma - Unversidade Federal do Maranhão
  • Luan Henrique Varão Silva Universidade da Beira Interior
  • Rúben Sousa Júnior Universidade Federal do Tocantins
  • Edilson Morais Lima e Silva Universidade CEUMA - Universidade Federal do Pará
  • Ricardo Jorge Cruz Lima Universidade Federal do Maranhão

Keywords:

3d prototyping, FMEA, FEA, CFD

Abstract

The additive manufacturing area emerges as a powerful tool for use in product development projects - PDP, and in small scale and high specificity manufacturing processes. However, factors such as long printing time, the need to rework prototype layouts and the need for new prints show that the PDP process with 3D prototyping still has points to be improved. In this work it was proposed to use failure modes and effects analysis (FMEA) integrated with occupational safety FMEA (OS-FMEA), together with the application of computational fluid dynamics (CFD) and finite elements analysis (FEA), to optimize the process development of an automotive mechanical part for the aftermarket market, manufactured using 3d printing. To this end, the present work used as a test piece an adapter flange to replace carburetors in collection automobiles. From the application of initial PDP tools an initial product concept was conceived and the first model was developed in a CAD (computer-aided design) environment. This initial model served for the application of FMEA / OS-FMEA for the identification and correction of possible flaws in the model. After the improvements applied and the reduction of all risk priority numbers (RPN) obtained, printing was carried out on additive manufacturing of the defined model. Using the FMEA+CFD+FEA methodology, it was possible to obtain a viable part in just one print, showing the efficiency of the method in optimizing prototyping.

 

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Author Biographies

André Luís de Oliveira Cavaignac, Universidade Ceuma - Unversidade Federal do Maranhão

Possui graduação em Engenharia de Alimentos pela Universidade Federal do Maranhão (2011), Especialista em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Faculdade Pitágoras (2013), Mestrado em Ciência dos Materiais pela Universidade Federal do Maranhão (2015), Doutorando em Ciência dos Materiais pela Universidade Federal do Maranhão (2019 - ). Tem experiência em espectroscopia Raman, difração de Raios-X e caracterização térmica (TG, DSC e DTA), com publicações em congressos e periódicos internacionais. Também possui experiência na indústria de transformação química como gerente industrial e responsável técnico, com ênfase em Operações Unitárias e Fenômenos de Transporte, e Engenharia de segurança do trabalho. Atualmente atua como professor dos cursos de engenharia da Universidade Ceuma - Campus Imperatriz.

Luan Henrique Varão Silva, Universidade da Beira Interior

Possui graduação em Engenharia Civil pelo Centro Universitário Luterano de Santarém / Universidade Luterana do Brasil (2013). Professor EBTT do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Imperatriz. Doutorando em Engenharia Engenharia Civil com ênfase em Estruturas na Universidade da Beira Interior - Covilhã (PT).

Rúben Sousa Júnior, Universidade Federal do Tocantins

Engenheiro Ambiental pela Universidade Federal do Tocantins (2013). Pós-graduado em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Faculdade Arthur Thomas - CESA - Complexo de Ensino Superior de Segurança do Trabalho (2016), Seminário 1º Semana Estadual das Águas pela Secretaria de Recursos Hídricos e Meio Ambiente, Companhia de Saneamento do Tocantins e Pró-reitoria de Extensão, Cultura e Assuntos Comunitários da UFT (2010), Períto Judicial com foco em Perícia Trabalhista e Perícia Ambiental pela AMMED (2008), Conferencista da Ação Alusiva ao dia da árvore, realizada pela INFRAERO (2013), Participação no 2º Congresso Científico e 3º Seminário de Iniciação Científica da UFT (2007), Certificado pelo Governo do Estado do Tocantins (2008) pelo 6º Fórum do Lago, Perito pelo Ministério Público do Estado do Maranhão, atuando em perícias e mensuração de crimes ambientais. Trabalha em Projetos de Educação Ambiental, com comunidades ribeirinhas que fazem uso da piscicultura como fonte de renda. Atualmente faz parte do grupo de pesquisadores do Núcleo de Pesquisa em Química Ambiental, Biotecnologia, Ciências Naturais e Agronômicas - NUPQBCNA, da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão.

Ricardo Jorge Cruz Lima, Universidade Federal do Maranhão

Possui formação em Fisica, com doutorado em Física da Matéria Condensada, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Atuando no estudo de aminoácidos através das técnicas de espectroscopia no Infravermelho, espectroscopia Raman, termodilatometria e difração de raios-x, também desenvolveu trabalhos de caráter interdisciplinar com produtos naturais e fósseis do período cretáceo.

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Published

2020-08-10

How to Cite

Cavaignac, A. L. de O., Silva, L. H. V. ., Sousa Júnior, R. ., Silva, E. M. L. e, & Lima, R. J. C. (2020). FMEA, CFD and FEA TO OPTIMIZE THE DEVELOPMENT OF PRODUCTS WITH 3D PROTOTYPING IN AUTOMOTIVE MECHANICAL PART AFTERMARKET - Part A: FMEA: FMEA, CFD and FEA TO OPTIMIZE THE DEVELOPMENT OF PRODUCTS WITH 3D PROTOTYPING IN AUTOMOTIVE MECHANICAL PART AFTERMARKET - Part A: FMEA. Brazilian Journal of Production Engineering, 6(5), 74–97. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/30396

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