The impact of poor service quality on the reputation of large hotels

Authors

Keywords:

Hotel, Complaint, Reputation, Service, Corporative image

Abstract

This research aims to identify the main complaints from guests regarding hotels and to understand how hotel chains deal with negative feedback, in order to review the bad impression in a way that does not change the image of the accommodation. It was identified that each hotel reacts differently to different scenarios and problems that, in many cases, are recurrent. Customers have become more demanding in relation to the quality of services, thus showing the importance of following up on each report, drawing up action plans to ensure good service to all guests. One factor highlighted in the research is the difficulty of hotel chains in offering real solutions during and after the stay, in order to recover the guest's credibility and trust. Therefore, it is found that many hotels opt for remedial actions to compensate for a failure, but not necessarily solving the problem and ensuring that it does not occur again. Another relevant factor is the importance of clarifying the facts, since hotels that are concerned with providing a quick response, whether justifying or promoting solutions, stand out for being present at the customer's side, thus demonstrating zeal regarding the problem faced.

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Author Biographies

Bianca Trombini Laurindo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

Graduanda em Gestão de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Julia Pereira Gonçalves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

Graduanda de Tecnologia em Gestão de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, bolsista de Iniciação Científica e estudante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Turismo (GEPTUR). (Texto informado pelo autor)

Rodrigo Ribeiro de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

Doutor em Engenharia de Produção (2012) pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), Mestre em Administração (2008) pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), Bacharel em Administração (2005) pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP), Pós-Doutor (2016) pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) e realizando o Estágio Pós-Doutoral pela Universidade de São Paulo (USP). No Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo é Professor no Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Turismo. Membro do Comitê de Pesquisa, Inovação e Pós-Graduação do Câmpus São Paulo (COMPESQ-SPO). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Sustentare; do Grupo de Pesquisa em Humanidades e Sociedade Contemporânea do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Turismo. Parecerista de periódicos e eventos científicos nacionais e internacionais. Orientador de Projetos de Iniciação Científica. Temas de interesse: administração; bullying no contexto escolar; cicloturismo; cicloviagens; economia do compartilhamento; empreendedorismo; ensino; Identidades juvenis; inserção sociocultural e laboral; gestão; gestão de pessoas; gestão pública; hospitalidade; hostels; logística; mulheres que viajam sozinhas ou acompanhadas por outras mulheres; operações em serviços; tecnologia da informação e comunicação; turismo; turismo de aventura. (Texto informado pelo autor)

Rosineide Maria de Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

É mestra em Administração pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS, com graduação em Hotelaria e Administração. Atualmente é docente do Instituto Federal de São Paulo - IFSP (curso de turismo) e educadora social, também faz parte do conselho administrativo da Colmeia (ONG ). Ministra aulas e desenvolve material didático para cursos EAD nas áreas de hospitalidade e administração. É assessora de eventos e atua na consultoria de alimentos e bebidas. Áreas de interesse: hospitalidade, gastronomia, administração, políticas públicas, gestão participativa, desenvolvimento local, e terceiro setor. (Texto informado pelo autor)

Thiago Dantas da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

Graduando em Tecnologia em Gestão de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo; Formado Técnico em Administração pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - ETEC Albert Einstein (Texto informado pelo autor)

Simone Mendes Delphino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

Possui graduação em Administração pelo Centro Universitário Sant'Anna (2002) e Especialização em Gestão Pública. É administradora e Diretora adjunta de Administração do campus São Paulo do Instituto Federal de São Paulo. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Política e Planejamento Governamentais, atuando principalmente nos seguintes temas: sustentabilidade, Gestão de resíduos, reaproveitamento de alimentos, compostagem, reaproveitamento e conscientização. (Texto informado pelo autor)

References

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Published

2022-08-22

How to Cite

Laurindo, B. T., Gonçalves, J. P., Oliveira, R. R. de, Lima, R. M. de, Silva, T. D. da, & Delphino, S. M. (2022). The impact of poor service quality on the reputation of large hotels. Brazilian Journal of Production Engineering, 8(5), 04–07. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38909