Jean-Baptiste Debret and the representation of black populations
DOI:
https://doi.org/10.47456/col.v14i24.46413Keywords:
Jean-Baptiste Debret, escravidão, população negraAbstract
The images produced by the artist Jean-Baptiste Debret are among those that most recognizably represent Imperial Brazil in the construction of the contemporary imaginary regarding the period. This article seeks to problematize the way in which the black population is represented in these works using as a methodology the analysis of three works by the artist, Aplicação do Punigo do Açoite (Application of the Punishment of the Whip), Família Pobre em sua Casa (Poor Family in their House) and Pano de boca (Blow Cloth) made for the extraordinary performance given in the court theater on the occasion of the coronation of Dom Pedro I, Emperor of Brazil, relating them to the historical context, considering the elements that compose these images.
References
AMBRIZZI, Miguel Luiz. O olhar distante e o próximo - a produção dos artistas-viajantes. 19&20, Rio de Janeiro, v. VI, n. 1, jan./mar. 2011. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/artistas/viajantes_mla2.htm. Acesso em: 11 jul. 2024.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
COLLINS, Patrícia Hill. Pensamento feminista negro: Conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.
DEBRET, Jean-Baptiste. Viagem Pitoresca e Histórica ao Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2016.
DIAS, Elaine. Paisagem e Academia: Félix-Émile Taunay e o Brasil (1824-1851). Campinas, SP: Editora Unicamp, 2009.
FLORENCE, Antonio. Minibiografia: Hercule Florence (1804-1879), [s.d.]. Disponível em: https://ihf19.org.br/docs/pt-br/Hercule-Florence-Minibiografia.pdf. Acesso em: 12 jul. 2024.
FRANÇA, Jean Marcel Carvalho. A Construção do Brasil na literatura de viagem dos séculos XVI, XVII e XVIII. Antologia de textos - 1591 - 1808. Rio de Janeiro José Olympio; São Paulo: Editora Unesp, 2012.
FREITAS, Iohanna Brito de. O Desafio Do Visível: A Representação Da População Negra Nas Viagens Pitorescas De Debret E Rugendas. Revista Da Associação Brasileira De Pesquisadores/as Negros/As (ABPN), 12 (Ed. Especi), 2020, pp. 172–196. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/974. Acesso em: 30 jul. 2024.
FREYRE, Gilberto. Casa Grande e Senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Editora Global, 2006.
KURY, Lorelai. Auguste de Saint-Hilaire, viajante exemplar. V. 2, N. 1, 2003. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5860432. Acesso em: 11 jul. 2023.
LEENHARDT, Jacques. Rever Debret. São Paulo: Editora 34, 2023.
LEENHARDT, Jacques. Um olhar transversal sobre a construção da nação brasileira. Tradução de Samuel Titan Jr. In: DEBRET, Jean-Baptiste. Viagem pitoresca e histórica ao Brasil. Tradução de Sérgio Milliet. Organização e Prefácio Jacques Leenhardt. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2015, pp. 13-35.
LOTIERZO, Tatiana. Contornos do (in)visível: Racismo e estética na Pintura Brasileira (1850-1940). São Paulo: EDUSP, 2023.
LIMA, Valéria. J.-B. Debret, Historiador e Pintor: A viagem pitoresca e histórica ao Brasil (1816-1939). Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.
LIMA, Valéria. J.-B. Uma viagem com Debret. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
SALLAS, Ana Luisa Fayet. Ciência do Homem e Sentimento da Natureza: Viajantes Alemães no Brasil do Século XX. Curitiba: Editora UFPR, 2013.
STOLS, Eddy. A Iconografia do Brasil nos Países Baixos do Século XVI ao Século XX. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 30, p. 20–31, 1996. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i30p20-31. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/25904. Acesso em: 8 out. 2024.
WAGNER, Robert; BANDEIRA, Júlio. Viagem ao Brasil nas aquarelas de Thomas Ender: 1817-1818. Smithsonian Institution, 2000. Disponível em: https://www.si.edu/object/siris_sil_663045. Acesso em: 11 jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anderson Felix dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.



