Para ler, ensinar, pesquisar literaturas indígenas no Brasil
To read, teach, research indigenous literatures in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.47456/contexto.v1i45.45421Palavras-chave:
Literatura indígena, Ensino, BrasilResumo
Tratar da literatura de autoria indígena produzida e veiculada nas últimas décadas no Brasil é reconhecer tanto a insurgência de um amplo território de possibilidades para releituras críticas, teóricas e metodológicas do que entendemos como literatura, quanto o levante de estudos produzidos por pesquisadores indígenas e não indígenas para difundir outros valores, sentidos e presenças aos saberes literários que circulam nas escolas e nas universidades brasileiras sob a assinatura individual ou coletiva de artistas, escritores e outros intelectuais indígenas.
Abstract
Dealing with literature by indigenous authors produced and circulated in recent decades in Brazil is recognizing both the emergence of a broad territory of possibilities for critical, theoretical and methodological reinterpretations of what we understand as literature, and the uprising of studies produced by indigenous and non-indigenous researchers. to spread other values, meanings and presences to the literary knowledge that circulates in Brazilian schools and universities under the individual or collective signature of artists, writers and other indigenous intellectuals.
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