THE TEXT GENRE EXPLANATORY HISTORICAL REPORT IN A HISTORY TEXTBOOK

ORGANIZATION AND RELATIONSHIP OF EVENTS ABOUT THE CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP IN BRAZIL

Authors

Keywords:

Text Genre, History Textbook, Systemic Functional Linguistics, Historical Account

Abstract

This paper adds to studies on the discourse of History in textbooks from the perspective of Systemic Functional Linguistics (LSF), with the aim of highlighting particularities of the language used to explain historical events in the school context. More specifically, we analyze linguistic resources of the Conjunction system (mainly addition, time and consequence relationships) in texts about the Brazilian Civic-Military Dictatorship, in the 9th grade textbook of the most distributed collection for public schools of Brazil in the 2017-2019 triennium. Based on assumptions of Systemic-Functional Linguistics, the analysis procedures involved description of the situational context variables of each text, analysis of the relationships between events through the Conjunction system and systematization in schemas of the relationships between events that constitute historical accounts in the analyzed corpus. Linguistic marks of time, cause-consequence, and addition show that the historical accounts used to construct knowledge about the Brazilian Civic-Military Dictatorship in the textbook selected were predominantly organized by sequential explanation and, less frequently, consequential and factorial.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrine Weber, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)/Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); mestra em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); graduada em Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela UFSM. É professora substituta do Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Xanderê.

Cristiane Fuzer, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora e mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); com estágio doutoral na Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (FLUL) e estágio pós-doutoral na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); graduada em Letras pela UFSM. É professora do Departamento de Letras Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM.

References

AMÉZOLA, G. Currículo Oficial y Memoria. El passado Reciente em la Escuela Argentina. Enseñanza de las Ciencias Sociales, n. 7, p. 47-55, 2008.

ARAÚJO, M. P. N.; SILVA, I. P.; SANTOS, D. R. Ditadura militar e democracia no Brasil: história, imagem e testemunho. Rio de Janeiro: Ponteio, 2013. p. 9-10.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: história. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: história. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1998b.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC; 2017.

BOULOS JR, A. História, Sociedade & Cidadania. 9. ano. 3. ed. São Paulo: FTD, 2015.

CELGA – Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada da Universidade de Coimbra. Os géneros em manuais de História (2º e 3º ciclo do Ensino Básico). Exemplos textuais. 2018. Disponível em: <http://sites.ipleiria.pt/pge/textos-modelo/>. Acesso em: 18 ago. 2019.

COFFIN, C. Historical Discourse: the language of time, cause and evaluation. London: Continuum, 2006.

COFFIN, C. Learning the language of school history: the role of linguistics in mapping the writing demands of the secondary school curriculum. University of Lisbon: Taylor & Francis, 2008. p. 412-429.

CHRISTIE, F.; DEREWIANKA, B. School Discourse: learning to write a cross the years of schooling. 2. ed. New York: Continuum, 2008.

FAIRCLOUGH, N. Language and power. New York: Longman, 1989.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 39. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

FUZER, C. Leitura e escrita em Língua Portuguesa na Perspectiva Sistêmico-funcional. Registro GAP/CAL nº 048931. Santa Maria: CAL, UFSM, 2018.

FUZER, C. Ateliê de Textos: práticas orientadoras para produção e avaliação de textos na perspectiva sistêmico-funcional. Registro GAP/CAL nº 040190. Santa Maria: CAL, UFSM, 2016. Disponível em: . Acesso em: 06 set. 2019.

GHIO, E.; FERNÁNDEZ, M. D. Linguística Sistémico Funcional: Aplicaciones a la lengua española. Santa Fé: Waldhuter Editores, 2008.

KRESS, G.; VAN LEEUWWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. Londres: Routledge, 1996.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. London: Arnold, 1985 [1994].

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989.

HALLIDAY, M. A. K; MATTHIESSEN, C. M. I. C. An introduction to functional grammar. 3. ed. London: Arnold, 2004 [2014].

HASAN, R. Part. II. In: HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, Context and Text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989.

HENRÍQUEZ, R.; CARMONA, A.; QUINTEROS, A.; GARRIDO, M. Leer y escribir para aprender História. Secuencias para la enseñanza y el aprendizaje del pensamimento histórico. Colección Educación UC. Santiago, Chile: Ediciones UC, 2018.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 9. ed. Campinas: Pontes, 2004.

MARTIN, J. R. English text: system and structure. Sydney: John Benjamins Publishing Company, 1992.

MARTIN, J. R. Analysing genres: functional parameters. In: MARTIN, J. R.; CHRISTIE, F. (Orgs.). Genres and institutions: social process. In workplace and schools. London: Continumm, 1997. p. 3-39.

MARTIN, J. R. A Universe of Meaning: How many practices? In: MARTIN, J. R. Genre Studies. Collected Works of J. R. Maretin. v. 3. Shanghai Jiao Tong University Press, 2002.

MARTIN, J. R.; EGGINS. Analysing genres: functional parameters. In: MARTIN, J. R.; CHRISTIE, F. (Orgs.). Genres and institutions: social process. In workplace and schools. London: Continumm, 1997. p. 3-39.

MARTIN, J. R; ROSE, D. Working with Discourse: meaning beyond the clause. London and New York: Continuum, 2007.

MARTIN, J. R; ROSE, D. Genre Relations: Mapping Culture. London: Equinox, 2008.

MOYANO, S. Aprender ciencias y humanidades: una cuestión de lectura y escritura: aportes para la construcción de un programa de inclusión social a través de la educación linguística. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento, 2013.

MUNAKATA, K. Two History Manueals for Teachers: Histories of Theirs Production. Educação e pesquisa, v. 30, n. 3, p. 513-529, 2004.

NAVARRO, F.; ALZARI, I. Manual de escritura para carreras de humanidades. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofia y Letras. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2014.

OTEÍZA, T. El discurso pedagógico de la historia. Santiago: Frasis, 2006.

OTEÍZA, T. Solidariedade ideológica no discurso da história: a tensão entre as orientações monoglossic e heteroglóssica. Revista Sinais, Valparaíso, v. 42, n. 70, 2009.

ROSE, D.; MARTIN, J. R. Learning to Write, Reading to Learn: Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. London: Equinox, 2012.

THOMPSON, G.; THETELA, P. The sound of one hand clapping: The management of interaction in written discourse. Text, v. 15, n. 1, p. 103-127, 1995.

WEBER, S. Ditadura civil-militar em livro didático de História: uma análise de gêneros textuais pela perspectiva Sistêmico-Funcional da linguagem. 2019. 195 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.

Published

15-07-2020