A TRADUÇÃO PEDAGÓGICA NO ENSINO DE E/LE

UMA PROPOSTA DIDÁTICA

Authors

Keywords:

Treatment pronouns, Spanish teaching, Linguistic variation, Functionalist translation

Abstract

This study aims to present the analysis of instructional sequencing activities that use functionalist translation for teaching linguistic variation on the uses of Spanish 2nd persona singular pronouns for Brazilian learners.A diatopic variation of this linguistic phenomenon in Spanish was assumed from a sociolinguistic perspective, as well as in Portuguese, since it proposes a direct pedagogical translation (Spanish – Portuguese). In addition to that the theoretical framework used is based on Functional Translation (NORD, 1994, 2012) and Instructional Sequencing (DOLZ; NOVERRAZ; SCHNEUWLY, 2004). From an excerpt of Pereira (2016) study, the methodological design is characterized as an action-research based on the application of instructional sequencing tasks with the translation of the theatrical genre into Spanish for Literature majors at a Brazilian public university. We learned from the observation that the participants reflected on the relationships between the interlocutors, the situational context and the origin of the target audience, thus achieving a better perception of the factors that influence linguistic variation in the forms of pronominal treatment in Spanish. The finding was evidenced in the final production of the instructional sequencing activities proposed.

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Author Biographies

Valdecy Pontes, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC); com estágio pós-doutoral pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); mestre em Educação Religiosa pelo SEC; graduado em Letras - Português/Espanhol pela UFC; especialista em Linguística Aplicada pela Faculdade 7 de Setembro (FA7) e especialista em Educação Religiosa pela Faculdade Unyleya. É professor do Centro de Humanidades e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFC.

Livya Pereira, Instituto Federal do Ceará (IFCE)/Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); mestra em Estudos da Tradução pela Universidade Federal do Ceará (UFC); graduada em Letras - Espanhol pela UFC. É professora do Instituto Federal do Ceará (IFCE) - Campus Cedro.

Glauber Moreira, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutor em Traducción y Ciencias del Lenguaje pela Universitat Pompeu Fabra (UPF); mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); graduado em Letras - Português/Espanhol pela UECE. É professor da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Dayane Cordeiro, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Estudios Hispánicos Avanzados pela Universitat de València (UV); mestra em Enseñanza de Español Lengua Extranjera pela Universidad de Cantabria (UC); graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Mato Grosso (UNEMAT) e especialista em Inteligencias Múltiples y Aprendizaje Cooperativo pela Universidad Camilo José Cela (UCJC). É professora do Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

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Published

15-07-2020