THE COMMITMENT IN TEXTS BY ELEMENTARY-MIDDLE SCHOOL STUDENTS

Authors

Keywords:

Writing, Letter to the editor, Linguistic features

Abstract

The investigative scope of this article is the phenomenon Commitment in texts by Elementary-Middle School Students. Our theoretical perspective is informed by the work of Adam (2008, 2011), Passeggi et al. (2010), Rodrigues et al. (2010), Gomes (2016), Gomes, Passeggi and Rodrigues (2018), among others. Our methodology is carried out through the analysis of ten texts in the discursive genre, Letter to the Editor, produced by students in the 7th year of Elementary-Middle School. The analysis shows a predominance of student voices, although we find a few recurrent voices of other enunciative instances, an example of this being the voice of the author of the article about which the letters to the editor were written – the corpus of this work. With regard to the linguistic features identified, which materialize the taking up of commitment in the texts analyzed, we find connectors, adjectives, adverbs, verbs in the first person singular and plural, verbs in the first person singular and plural, and modalizers as being the most in evidence.  The analysis shows us, and others, that when a work is carried out with linguistic elements under the discursive gaze, the students manage to learn better and use the linguistic resources in the text produced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandro Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), com estágio doutoral na Universitat de Barcelona (UB, Espanha); mestre em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFCE); graduado em Letras - Português/Espanhol e Literaturas pela UFCE. É professor do Departamento de Letras do Centro Regional de Ensino Superior do Seridó da UFRN.

Raphael Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestre em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); graduado em Letras - Português/Inglês e Literaturas pela mesma instituição.

References

ADAM, J.-M. A linguística textual: uma introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.

ADAM, J.-M. A linguística textual: uma introdução à análise textual dos discursos. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2011.

BRABANTER, P.; DENDALE, P. Commitment. Belgian Journal of Linguistics, n. 22, 2008.

COLTIER, D.; DENDALE, P.; BRABANTER, P. La prise en charge: mise en perspective. Langue Française, Paris, Larousse, n. 162, p. 3-27, 2009.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’énonciation: domaine notionnel. Paris: Ophrys, 1999.

DOLZ, J. NOVERRAZ, M; SHENEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SHENEUWLY, B. Gêneros Orais e Escritos na Escola. Tradução e Organização de Roxane Rojo e Galís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

GOMES, A. T. A responsabilidade enunciativa na sentença judicial condenatória: uma análise textual-discursiva. Saarbrücken, Deutschland: OmniScriptum, 2016.

GOMES, A. T.; PASSEGGI, L. RODRIGUES, M. das G. S. Análise Textual dos Discursos: perspectivas teóricas e metodológicas. Coimbra: Grácio Editor, 2018.

PASSEGGI, L. et al. A análise textual dos discursos: para uma teoria da produção co(n)textual dos sentidos. In: BENTES, A. C.; LEITE, M. Q. Linguística de texto e análise da conversação: panorama das pesquisas no Brasil. São Paulo: Cortez, 2010.

RABATEL, A. Prise en charge et imputation, ou la prise en charge à responsabilité limitée. Langue Française, Paris, Larousse, n. 162, p. 71-87, 2009.

RODRIGUES, M. G. S.; PASSEGGI, L.; SILVA NETO, J. G. “Voltarei. O povo me absolverá...”: a construção de um discurso polêmico de renúncia. In: RODRIGUES, M. G. S.; PASSEGGI, L.; SILVA NETO, J. G. (Orgs.). Análises textuais e discursivas: metodologias e aplicações. São Paulo: Cortez, 2010. p. 150-195.

Published

15-07-2020