LANGUAGE VARIATION AND CHANGE

EVIDENCE FROM THE PERSPECTIVE OF SYNCHRONIC GRAMMATICAL CONSTRUCTIONALIZATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i28.31315

Keywords:

Usage-based Funcional Linguistics, Synchronic grammatical constructionalization, Language variation and change, Neoanalysis and analogization

Abstract

This paper aims to discuss language variation and change in the context of synchronic grammatical constructionalization. In order to fulfill the proposed objective, we present empirical evidence of two phenomena of the Portuguese language – constructions with “então” and evaluative constructions with “super”, “mega”, “hiper” and “ultra”. In this study, we assume the theoretical assumptions of the Grammar of Constructions in terms of Goldberg (1995, 2016), Croft (2001) and Traugott and Trousdale (2013), in the context of Usage-based Functional Linguistics. This data analysis is based on the qualitative and quantitative methodology taking as a basis a synchronous corpus composed by texts taken from blogs, magazines available on the internet and social media YouTube. The results show that, depending on the object of analysis and the researcher’s objectives, it is possible to talk about change and variation, focusing on the mechanism of neoanalysis and the mechanism of analogization, even from a synchronic perspective of the analysis of grammatical constructionalization.

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Author Biographies

Lauriê Martins Dall'Orto, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Doutora e mestra em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); especialista em Ensino de Língua Portuguesa e graduada em Letras, com habilitação em Língua Portuguesa e respectivas Literaturas e em Língua Italiana e respectivas Literaturas pela UFJF. É bolsista de Pós-Doutorado (PNPD/CAPES) no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Faculdade de Letras da UFJF.

Ana Paula Durço, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); mestra em Letras pela UFJF; graduada em Letras, com habilitação em Língua Portuguesa e em Latim, e respectivas Literaturas, pela UFJF. É professora da Rede Municipal de Ensino de Juiz de Fora.

Patrícia Lacerda, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com pós-doutoramento pela mesma instituição; mestra em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); graduada em Letras pela UFJF. É Professora da Faculdade de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFJF.

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Published

14-10-2020