CONTRASTIVE CONSTRUCTIONS ACONTECE QUE AND LOGO EU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i28.31383

Keywords:

Constructions, Contrast, Categorization, Acontece que, Logo eu

Abstract

In this article, we propose to analyze the constructions of contrast acontece que and logo eu/tu, from usage-based models perspective. The contrast effect established between segments A and B, in prototypical constructions, results from a breach of (non) inferential expectations, perceived as inequality. We make use of Neves’ (2011) approach regarding the semantic value of the prototypical conjunction mas, in order to verify which semantic relations are instantiated by the constructions in focus. In the selected samples, we verify the cognitive domains chunking and categorization (BYBEE, 2016). The data related to the construction acontece que are selected in interviews of the spoken modality, and the data related to logo eu/tu, in texts on social networks and in speech samples. Results show that acontece que instantiates most of the characteristics of the prototypical connector mas, while logo eu/tu point only to the semantic relationship resulting from breach of expectations by contrast and by denying inference. The two objects present a chunking that leads us to consider them as part of the connectors of contrast.

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Author Biographies

Nilza Dias, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com estágio doutoral na University of Santa Barbara; mestra em Letras pela Universidade Federal Fluminense (UFF); especialista em Língua Portuugesa pela UFF; licenciada em Letras - Português/Inglês pela Faculdade de Filosofia Santa Dorotéia. Realizou pós-doutorado na Universidade Católica Portuguesa. É professora do Instituto de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da UFF.

Jocineia Araújo, Universidade Federal Fluminense (UFF) / Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal Fluminense (UFF); mestra em Estudos de Linguagem pela mesma instituição; graduada em Letras - Português/Literaturas pela UFF. É professora substituta do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro e professora de Língua Portuguesa e Literatura na rede privada.

Priscilla Pacheco, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutoranda em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal Fluminense (UFF); mestra em Estudos de Linguagem pela mesma instituição; graduada em Comunicação Social - Jornalismo e em Letras - Português/Inglês pela UFF. É Técnica em Assuntos Educacionais na Superintendência de Relações Internacionais da UFF.

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Published

14-10-2020