Textual linguistics, interaction and social cognition

methodological procedures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v15i31.35675

Keywords:

Textual Linguistics, Interaction, Social Cognition, Qualitative and quantitative approaches

Abstract

In this article, we propose a discussion around methodological approaches, which can be used in research procedures aimed at textual-discursive studies. The interdisciplinary nature of textual-discursive studies leads to challenges with regard to theoretical, epistemological and methodological selections, especially when considering social cognition and interaction as inseparable from production, construction and textual-discursive processing. In relation to methodological procedures, research that turns to text-discourse, as is the case with Textual Linguistics, in most cases, has been selecting the qualitative approach in the analysis of linguistic data. We believe, however, that the treatment to be given to corpora can also be situated in a procedure of "integrative character", "multimethod" (TREZ, 2012), in which the qualitative and quantitative approaches are interrelated according to the investigative purposes, establishing a continuum (quali-quanti) as Marcuschi (2001) has already indicated. In this direction, we discussed about this mixed approach and how it has been adopted in some text-discourse research in the media field. We observed that the approaches complement each other and have specific referrals and roles, related to research interests. Furthermore, we identified that the qualitative analysis of the quantitative results occurs in all the studies examined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Bentes, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). É professora do Departamento de Linguística do Instituto de Estudos da Linguagem da Unicamp.

Renata Palumbo, Faculdade SESI-SP Educação

Doutora em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade São Paulo (USP). É professora do Departamento de Linguagens das Faculdades SESI-SP.

Zilda Aquino, Universidade de São Paulo (USP)

Doutora em Linguística pela Universidade de São Paulo (USP). É professora do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP.

References

BENTES, A. C.; MARIANO, R. D.; ACCETURI, A. C. Temas e estratégias referenciais em Conexão: analisando processos de estabilização e de mudança em um programa televisivo. ReVEL, v. 13, n. 25, 2015.

BRONCKART, J.-P. [1999]. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sociodiscursivo. Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2009.

CANO, I. Nas trincheiras do método: o ensino da metodologia das ciências sociais no Brasil. Sociologias, Porto Alegre, v. 14, n. 31, p, 94-119, 2012.

CRESWELL, J. W. Designing and conducting mixed methods research. Sage Publications: California, 2007.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Trad. Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CRESWELL, J. W.; CLARK, V. L. Plano. Pesquisa de métodos mistos. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

DIOGUARDI, G. Argumentação e Redes Sociais: o tweet como gênero e a emergência de novas práticas comunicativas. 2014. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

GAMBOA, S. A. S. Quantidade-quantidade: para além de um dualismo técnico e de uma dicotomia epistemológica. In: GAMBOA, S. S.; FILHO, J. C. S. (Orgs.). Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1995. p. 84-107.

GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n.1, p. 11-30, 2004.

GUIMARÃES, A. M. M.; MACHADO, A. R. Apresentação. In: GUIMARÃES, A. M. M.; MACHADO, A. R.; COUTINHO, A. (Orgs.). O Interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2007. p. 9-18.

GUNTHER, H. Pesquisa Qualitativa Versus Pesquisa Quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 22, n. 2, p. 201-210, 2006.

JOHNSON, R. B.; ONWUEGBUZIE, A. J. Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educational Researcher, v. 33, n. 7, p. 14-26, 2004.

JOHNSON, R. B.; ONWUEGBUZIE, A. J.; TURNER, L. A. Toward a definition of mixed method research. Journal of Mixed Methods Research, v. 1, n. 2, p. 112-133, 2007.

KOCH, I. G. V. Linguística textual: retrospecto e perspectivas. Alfa, São Paulo, n. 41, p. 67-78, 1997.

KOCH, I. G. V.; CUNHA-LIMA, M. L. Do cognitivismo ao sociocognitivismo. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo; Cortez Editora, 2004. p. 251-310.

KOIKE, D.; BENTES, A. C. Tweetstorms e processos de (des)legitimação social na administração Trump. Cadernos Cedes, Campinas, v. 38, n. 105, p. 139-158, 2018.

MARCUSCHI, L. A. Linguística de texto – o que é e como se faz. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 1983. (Série Debates 1).

MARCUSCHI, L. A. Aspectos da questão metodológica na análise verbal: o continuum quantitativo-qualitativo. Revista da Aled, v. 1, n. 1, p. 23-42, 2001.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

MORGAN, D. L. Paradigms Lost and Pragmatism Regained: Methodological implications of combining qualitative and quantitative methods. Journal of Mixed Methods Research, v. 1, n. 1, p. 48-76, 2007.

PALUMBO, R. Argumentação e Referenciação: a dinâmica nas orientações argumentativas em debates políticos televisivos. 2007. 193 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

PEROVANO, D. G. Manual de metodologia de pesquisa científica [livro eletrônico]. Curitiba: Intersaberes, 2016.

SALE, J. E.M.; BRAZIL, K. A strategy to identify critical appraisal criteria for primary mixed-method studies. Quality & Quantity, n. 38, p. 351-365, 2004.

SANTOS FILHO, J. C. Pesquisa quantitativa versus pesquisa qualitativa: o desafio paradigmático. In: GAMBOA, S. S.; SANTOS FILHO, J. C. (Org.). Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1995.

SCHNEIDER, E. M.; FUJII, R. A. X.; CORAZZA, M. J. Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 569-584, 2017.

SIEBER, S. D. The integration of fieldwork and survey methods. American Journal of Sociology, v. 78, n. 6, p. 1335-1358, 1973.

STRIQUER, M. S. R. O método de análise de texto desenvolvido pelo Interacionismo Sociodiscursivo. Eutomia, v. 1, n. 14, p. 313-334, 2014.

TEDDLIE, C., TASHAKKORI, A. Foundations of Mixed Methods Research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. California: Sage, 2009.

THIOLLENT, M. J.-M. Aspectos qualitativos da metodologia de pesquisa com objetivos de descrição, avaliação e reconstrução. Cadernos de Pesquisa, n. 49, p. 45-50, 1984.

TRÉZ, T. A. Caracterizando o método misto de pesquisa na educação: um continuum entre a abordagem qualitativa e quantitativa. Atos de pesquisa em educação - PPGE/ME, v. 7, n. 4, p. 1132-1157, 2012.

VAN DIJK, T. A. Social cognition, social power and social discourse. Social cognition, social power and social discourse. Text, v. 8, 129-157, 1988.

Published

03-10-2021