What does it mean to be a good academic article producer for undergraduates in a modern languages course?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v16i33.37536

Keywords:

Academic Literacies, Discursive genre, Apllied Linguistics

Abstract

In this article, the goal is to analyze the meanings of being a good producer of academic articles for undergraduates of a course of Modern Languages: Portuguese Language at a Brazilian federal university. It is based on the articulation between the theoretical assumptions of Academic Literacies (LEA; STREET, 1998; LILLIS, 2019; ZAVALA, 2010) and the notions of discursive genre and the sphere of human activity (BAKHTIN, 2017). Methodologically, it is developed within the scope of Applied Linguistics (MOITA-LOPES, FABRÍCIO, 2019), of a qualitative and interpretive nature (BORTONI-RICARDO, 2008). With regard to data generation, the research presents a hybrid classification, exploratory (GIL, 1994) and experiential (MICCOLI, 2014). The analyzed corpus consists of records of a reflective session carried out remotely, via Google Meet, with four undergraduates from the course of Letters: Portuguese Language. The results achieved show that, when characterizing what it means to be a good producer of academic articles, the research participants predominantly highlight elements related to the domain of production conditions and thematic content of the genre, as well as problematize ideological and political issues. identities that constitute the production and publication of academic articles. These results broaden the debates on the production of academic genres and encourage fruitful reflections on what it means to be a good producer of academic articles in the area of Letters.

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Author Biographies

Danielly Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Licenciada em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Campina Grande (2018), especialização em Linguística Aplicada a educação pela Faculdade Faveni - Faculdade Venda Nova do Imigrante (2020). Atualmente, mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da UFCG. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: letramentos acadêmicos; escrita; citação na publicação de textos. Já participou do projeto PIBID (2015); do PIBIC 2015-2017, assim como atuou dois anos (2018-2020) como professora de Língua Portuguesa na Rede Estadual de Ensino da Paraíba.

Elizabeth Maria da Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Possui graduação em Letras (habilitação em Língua Portuguesa) pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), mestrado em Linguagem e Ensino pela UFCG e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É professora nível adjunto III da UFCG, onde atua tanto na graduação, quanto na pós-graduação, e membro do Grupo de Pesquisa Teorias da Linguagem e Ensino, na linha de pesquisa Ensino de Línguas e Formação Docente. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, desenvolvendo pesquisas principalmente sobre os seguintes temas: práticas de leitura e escrita em contextos acadêmicos, letramentos acadêmicos, abordagens de ensino de escrita acadêmica, gêneros acadêmicos escritos.

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Published

14-09-2022