Conversation Analysis
a historical itinerary
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v16i35.39239Keywords:
Analysis Conversation, Talk-in-interaction, Linguistic trendsAbstract
This article aims to present a relatively brief excerpt of the historical process that culminated in the emergence of Ethnomethodological Conversation Analysis, an that is concerned with speech-in-interaction and human interaction through different languages, and discuss How does it settle down nowadays. In order to do so, it starts with the publication of the Cours de linguistique générale in the tradition of research in Linguistics, the development of the theory of social action in the context of research in Sociology and the conception of ethnographic research, in the tradition of Anthropology. It is understood that the unfolding of these historical landmarks in the three major areas resulted in the association of linguistic studies with Sociology and Anthropology, culminating in the emergence of Conversation Analysis.
Downloads
References
CLIFFORD, J. Sobre a autoridade etnográfica. In: GONÇALVES, J. R. S. (Ed.). A Experiência Etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002. p. 17–62.
FRANK, I.; KANITZ, A. “O ponto de vista cria o objeto”: relacionando a máxima saussuriana e a perspectiva teórico-metodológica da Análise da Conversa Etnometodológica. Cadernos do IL, n. 46, p. 228-243, 2013.
GARCEZ, P. M. A perspectiva da Análise da Conversa Etnometodológica sobre o uso da linguagem em interação social. In: LODER, L. L.; JUNG, N. M. Fala-em-interação Social: Introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008.
GEERTZ, C. "Estar lá: a antropologia e o cenário da escrita". In: Obras e vidas: o antropólogo como autor. 2. Ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2005. p. 11 - 39.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Editora Companhia das Letras, 1990.
HERITAGE, J. C. Etnometodologia. In GIDDENS, A. e TURNER, J. (org.). Teoria Social Hoje. Tradução Gilson César Cardoso de Sousa. 1a reimpressão, São Paulo: UNESP, 1999.
LAPLANTINE, F. Aprender antropologia. São Paulo: Brasiliense, 1988.
LÉVI-STRAUSS, C. Antropologia estrutural. São Paulo: Editora Cosac Naify, 2015.
LODER, L. L. O modelo Jefferson de transcrição: convenções e debates. Fala-em-interação social: introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, p. 127-160, 2008.
LODER, L. L.; SALIMEN, P. G.; MÜLLER, M. Noções fundamentais: sequencialidade, adjacência e preferência. Fala-em-interação social: Introdução à Análise da Conversa Etnometodológica, p. 39-58, 2008.
MARCUSCHI, L. A. Análise da Conversação. São Paulo: Ática, 1986.
McCLEARY, L.; VIOTTI, E. Fundamentos para uma semiótica de corpos em ação. In FIORIN, J. L. Novos caminhos da linguística. São Paulo, SP: Editora Contexto, 2017, p. 171-193.
OLIVEIRA, Manfredo Araújo de. Reviravolta lingüístico-pragmática na filosofia contemporânea. Edições Loyola, 1996.
PAUL, Hermann. Prinzipien der sprachgeschichte. Walter de Gruyter, 2010.
SACKS, H.; SCHEGLOFF, E. A.; JEFFERSON, G. 1) Sistemática elementar para a organização da tomada de turnos para a conversa. Veredas-Revista de Estudos Linguísticos, v. 7, n. 1 e 2, 2003.
SAUSSURE, F. de. Curso de linguística geral. Editora Cultrix, 2008.
WATSON, R.; GASTALDO, É. Etnometodologia & Análise da Conversa. Editora PUC-Rio, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.