Literacy in pandemic times:

university and schools in interface

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v17i36.40306

Keywords:

literacy, pandemic, phonological conscience, alphabetical principle

Abstract

The article presents the results of the interventions of the project Alfabeletrando – Laboratório de Alfabetização, a partnership between a university and a municipality in Serra Gaúcha-RS, which aimed to help about 140 children from 1st to 4th grade with difficulties in acquiring the alphabetic principle, due to the context pandemic. The methodology consisted in the proposition of three months of interleaved didactic interventions that took place in two days a week, in the after-school hours. In order to assess the learning process, the Phonological Awareness Assessment Test (PAAT) was applied at the beginning and at the end of the interventions, in a sample of the intervention public. The results revealed a significant improvement in the development of specific skills of different levels of phonological awareness. We evaluate as positive the interface constituted between the university and the municipality in the implementation of an action to mitigate the effects of the pandemic on the literacy process of children.

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Author Biographies

Kári Lúcia Forneck, Universidade do Vale do Taquari

Doutora em Letras. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino e dos cursos de Letras, Pedagogia e Medicina da Universidade do Vale do Taquari – Univates. Coordenadora da pesquisa institucional O ensinar da infância à idade adulta – olhares de professores e alunos e do Grupo de Trabalho Ensino, Linguagens e Tecnologias. Pesquisa temas vinculados ao processamento da linguagem e ao ensino mediado por tecnologias digitais.

Grasiela Kieling Bublitz, Universidade do Vale do Taquari

Doutora em Letras. Docente do Curso de Letras e de Pedagogia da Universidade do Vale do Taquari – Univates. Coordenadora do Projeto Alfabeletrando – Laboratório de Aprendizagem. Atua em ações de extensão e na formação continuada de professores com a temática da alfabetização.

 

Natália Taís Scherer, Universidade do Vale do Taquari

Estudante do Curso de Letras da Universidade do Vale do Taquari – Univates. Bolsista de Iniciação Científica.

Érika Luíse Benini, Universidade do Vale do Taquari

Diplomada em Letras pela Universidade do Vale do Taquari – Univates. Professora da Educação Básica.

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Published

31-07-2023