Text plan and multimodality as tools for modernizing legal text

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i39.43436

Keywords:

Textual Analysis of Discourses, Text plan, Legal Text, Multimodality

Abstract

This work aims to analyze how the text plan and multimodality can contribute to aspects of modernizing the legal text. To this end, the Ceará notice of citizenship and cultural diversity (2022) was analyzed, in which these resources are used for this purpose. As a theoretical reference that deals with the Textual Analysis of Discourses (TAD) and the text plan, Adam (2011) was adopted; Passeggi et al. (2010); Rodrigues, Passeggi and Silva Neto (2010); Passeggi (2001). In relation to authors who deal with issues of multimodality, the main highlights are the assumptions of theorists Hodge and Kress (1988); Kress and van Leuveen (1996, 2006), Jewitt (2008), in addition to considerations by scholars such as Dionísio (2005) and Vieira et al. (2007). The analyzes show that there are strategies for modernizing the legal notice genre through the text plan and multimodal aspects, with the aim of bringing more people closer to the selection process, making reading easier and making the guidelines more dynamic.

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Author Biographies

Josinaldo Pereira de Paula, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutor e mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), graduado em Letras/Português pela mesma instituição. É professor pesquisador da Fundação de Amparo e Promoção da Ciência Tecnologia e Inovação do RN (FAPERN), atuando no Departamento de Letras Estrangeiras da UER - Campus de Pau dos Ferros, e professor temporário na Secretaria de Educação do estado do Rio Grande do Norte.

Antonia Karolina Bento Pereira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), graduada em Letras Espanhol e respectivas literaturas pela mesma universidade. Entre 2018-2019 e 2022-2023 atuou como professora substituta do Departamento de Letras Estrangeiras da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN/CAPF).

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Published

23-08-2024