“I’ll repeat it so you understand”
On question redesign and epistemic status
DOI:
https://doi.org/10.47456/rctl.v18i41.45970Keywords:
Epistemic stances, School scenarios, Talk-in-interaction in the classroom in late modernity, Learning opportunities in basic educationAbstract
This paper aims to analyze the change in a teacher's epistemic status throughout an interactional sequence. This research is relevant because it highlights how the teacher redesigns his/her question throughout the interaction and the implications that this has for the school routine. This paper follows the methodological assumptions of Conversation Analysis (CA) and analyzes the participants' actions and their epistemic stances in a public elementary school classroom in a city in the metropolitan region of Vitória (ES, Brazil). To this end, we adhered to the concepts of epistemic stances postulated by Heritage and Raymond (2005); Heritage (2012); Lynch and Macbeth (2016). The data were generated in 2018 through research conducted by Mariano (2020). Combined with the methodological procedures of CA, we performed a segmentation of excerpts and an analytical transcription (Gago, 2002; Garcez; Bulla; Loder; 2014) of the data according to the Jefferson system (1987). From the analysis of the data, it was possible to identify that a recurring redrawing of the questions, associated with the students' insistent answers, causes a change in the teacher's epistemic status, and this presents itself as a characteristic factor of talk-in-interaction in the classroom in recent modernity.
Downloads
References
ANDRIOLI. F. A anatomia de tarefas comunicativas em aulas de língua inglesa: um olhar interacional multimodal. 2023. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2023.
ANDRIOLI, F.; OSTERMANN, A. C. Entendendo o ‘entendimento’ em aulas de língua inglesa: uma perspectiva interacional multimodal. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 41, n. 2, p. e46454, 2019.
COAN. A. L. H. Afiliação e temporalidade em uma discussão sobre feminicídio. 2022. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022.
DUBOC, A. P. M. Avaliação da aprendizagem de línguas e os multiletramentos. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 26, n. 63, p. 664–687, 2015. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/article/view/3628. Acesso em: 19 abr. 2022.
FRANK, I.; STEIN, F.; SALIMEN, P. G.; GARCEZ, P. M. Relações epistêmicas e construção conjunta de conhecimento na fala-em-interação de sala de aula. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 22, p. 981–1010, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 32. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013[1987].
FREIRE. P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
GAGO, P.C. Questões de transcrição em Análise da Conversa. Veredas, Juiz de Fora, v. 6, n. 2, 2002. p. 89–113, 2002.
GARCEZ, P.; LOPES, M. F. R. Oportunidades de aprendizagem na nova ordem comunicativa da fala-em-interação de sala de aula contemporânea: língua espanhola no ensino médio. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 56, p. 65–95, 2017.
GARCEZ, P. M.; BULLA, G. S.; LODER, L. L. Práticas de pesquisa microetnográfica: geração, segmentação e transcrição de dados audiovisuais como procedimentos analíticos plenos. DELTA, São Paulo, v. 30, p. 257–288, 2014.
GARCEZ, P. M. A fala-em-interação de sala de aula: controle social, reprodução, construção conjunta. In: GUEDES, P. C. (org.). Educação linguística e cidadania. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012. p. 87–121.
GARCEZ, P. M. A perspectiva da Análise da Conversa Etnometodológica sobre o uso da linguagem em interação social. In: LODER, L. L; JUNG, N. M. (org.). Fala-em-interação social: uma introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008. p. 17–38.
GARCEZ, P. M. A organização da fala-em-interação na sala de aula: controle social, reprodução de conhecimento, construção conjunta de conhecimento. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 4, n. 1, p. 66–80, 2006.
GARCEZ, P. M.; CONCEIÇÃO, L. E. O revozeamento no discurso da escola pública cidadã. Intercâmbio, São Paulo, v. 14, 2005.
GOULART. A. C. F. As mulheres não são uma ferramenta para os homens: (re)formulação e revozeamento em um debate em sala de aula. 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020.
JEFFERSON, G. Transcription notation. In: ATKINSON, J. M.; HERITAGE, J. (eds.). Structures of social action. New York: Cambridge University Press, 1984.
JEFFERSON, G.; SACKS, H.; SCHEGLOFF, E. Notes on laughter in the persuit of intimacy. In: BUTTON, G.; LEE, J. R. E. (eds.). Talk and Social Organization. Clevedon, Philadelphia: Multilingual Matters, 1987.
HERITAGE, J. Epistemics in Conversation. In: SIDNELL, J.; STIVERS, T. (eds.). The Handbook of Conversation Analysis. Oxford: Blackwell Publishing Ltd., 2012. p. 370–394. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118325001.ch18.
HERITAGE, J. Epistemics in Action: Action Formation and Territories of Knowledge, Research on Language & Social Interaction, v. 45, n. 1, p. 1–29, 2012.
HERITAGE, J.; RAYMOND, G. The terms of agreement: Indexing epistemic authority and subordination in talk-in-interaction. Social Psychology Quarterly, v. 68, p.15–38. 2005.
LYNCH, M.; MACBETH, D. The epistemics of Epistemics: An introduction. Discourse Studies, v. 18, n. 5, p. 493–499, 2016.
MARIANO, L. S. “é humana a escravidão?”: perguntas, respostas e produção de consenso na gestão da participação em sala de aula contemporânea. 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020.
MASCARENHAS, I. J. S.; GOULART, A. C.; PEROBELLI, R. A orientação para o cumprimento do mandato institucional em xeque o caso de uma aula de inglês em uma turma de ensino fundamental. In: SILVA, D.; LIMA, J. A.; BESSA, G. E. (org.). Educação e diversidade: múltiplos olhares. Curitiba: CRV, 2020.
MASCARENHAS. I. J. S. "Alguém sabe o que é isso?": o gerenciamento de posturas epistêmicas na ativação de conhecimento prévio. 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020.
MOITA LOPES, L. P. Linguística aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013.
MONDADA, L. Multiple Temporalities of Language and Body in Interaction: Challenges for Transcribing Multimodality. Research on Language and Social Interaction, v. 51, n. 1, p. 85–106, 2018.
MONTE MÓR, W. Formação docente e educação linguística: uma perspectiva linguístico-cultural-educacional. In: MAGNO E SILVA, W.; SILVA, W. R.; CAMPOS, D. M. (org.). Desafios da formação de professores na linguística aplicada. Campinas: Pontes, 2019. p 187–206.
MORAES. A. S. Sobreposições e interrupções em um debate político televisionado: um estudo de caso sobre os modos de se resolver a disputa pelo turno. 2023. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2023.
OSTERMANN, A. C.; PEROBELLI, R. Novos estudos do letramento e análise da conversa: o ajuste ao interlocutor em práticas de letramento em saúde. Revista da Anpoll, v. 1, n. 49, p. 142–157, 2019.
OSTERMANN, A. C.; OLIVEIRA, M. C. L. (org.). Você está entendendo? Contribuições dos estudos de fala-em-interação para a prática do teleatendimento. Campinas: Mercado de Letras, 2015.
RAMPTON, B. Language in late modernity: Interaction in an urban school. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
REIS. M. C. Índices de competitividade em sala de aula de inglês como língua estrangeira no 1º ano do ensino fundamental. 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020.
ROJO, R. Materiais didáticos no ensino de línguas. In: MOITA LOPES, L. P. da. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 163–195.
SACKS, H.; SCHEGLOFF, E.; JEFFERSON, G. Sistemática elementar para a organização da tomada de turnos para a conversa. Veredas, Juiz de Fora, v. 7, n. 1–2, p. 9–73, 2005.
SAVIANI, D. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 7–19, 2011. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v9i1.15667.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.