The contributions of continuing training in the teaching practice of elementary school Mathematics teachers final years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.30949

Keywords:

Continuing education; Mathematics education; diagnostic evaluation

Abstract

Abstract: For this case study, the sample consisted of three graphs generated by the diagnostic evaluation of the PMVV network, through which the analysis of the results allowed us to identify the need to keep the same descriptors in the diagnostic evaluations of 2017, 2018 and 2019, comparing the advances gradually, as well as two questionnaires aimed at the teacher-trainer and the teacher-trainees, which served as research instruments to identify how the appropriation and transposition of the methodology learned in continuing education and its application in the classroom occurs. Continuing Education, as established in Law No. 9,394/1996, meets the need for professional updating of the teacher, taking place during working hours and in a remunerated manner. A collaborative virtual mural was made available to teachers in this education network for the socialization of these good practices that contributed to overcoming outdated descriptors.

Keywords: Continuing education; Mathematics education; diagnostic evaluation

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Author Biography

Pablo Ornelas Rosa, Faculdade Vale do Cricaré - FCV

Pablo Ornelas Rosa realizou estágio pós-doutoral em psicologia institucional (2020) e em saúde coletiva (2018) na Universidade Federal do Espírito Santo - UFES e em sociologia (2014) na Universidade Federal do Paraná - UFPR. É doutor em ciências sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP (2012), mestre em sociologia política (2008) e bacharel em ciências sociais (2005) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Professor nos Programas de Pós-Graduação em Sociologia Política (Mestrado Acadêmico) e em Segurança Pública (Mestrado Profissional) da Universidade Vila Velha - UVV. É professor convidado no Programa de Pós-Graduação em Educação, Ciência e Tecnologia (Mestrado Profissional) na Faculdade Vale do Cricaré - FVC, no Curso de especialização em direito penal, processo penal e criminologia no Centro de Ensino Superior de Vitória ? CESV, no curso de especialização em sociologia política da Faculdade Sagrada Família ? FASF e no curso de especialização em direito penal e criminologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul ? PUC/RS. Tem experiência na área de sociologia e antropologia política, tendo desenvolvido pesquisas sobre drogas, criminalidades, políticas públicas, segurança pública, racionalidade neoliberal e direitas. Coordena o Núcleo de Pesquisa em Ativismos, Resistências e Conflitos - NUPARC (PPGSP/PPGSPo/UVV) com Paulo Edgar da Rocha Resende, participa do Grupo de Pesquisa Criminologias, Segurança Pública e Políticas Prisionais (PPGSPo/UVV), Centro de Estudos em Segurança Pública e Direitos Humanos - CESPDH (PPGS/PPGD/UFPR), Centro de Estudos e Pesquisas sobre Álcool e outras Drogas - CEPAD (PPGASC/UFES) e do Observatório de Direitos Humanos e Justiça Criminal do Espírito Santo - ODHES (PPGPI/UFES). É autor de diversos livros e artigos científicos.

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Published

29-06-2023