The contributions of continuing training in the teaching practice of elementary school Mathematics teachers final years
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.30949Keywords:
Continuing education; Mathematics education; diagnostic evaluationAbstract
Abstract: For this case study, the sample consisted of three graphs generated by the diagnostic evaluation of the PMVV network, through which the analysis of the results allowed us to identify the need to keep the same descriptors in the diagnostic evaluations of 2017, 2018 and 2019, comparing the advances gradually, as well as two questionnaires aimed at the teacher-trainer and the teacher-trainees, which served as research instruments to identify how the appropriation and transposition of the methodology learned in continuing education and its application in the classroom occurs. Continuing Education, as established in Law No. 9,394/1996, meets the need for professional updating of the teacher, taking place during working hours and in a remunerated manner. A collaborative virtual mural was made available to teachers in this education network for the socialization of these good practices that contributed to overcoming outdated descriptors.
Keywords: Continuing education; Mathematics education; diagnostic evaluation
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. BNCC: Base Nacional Comum Curricular: Competências gerais da educação básica. Brasília: MEC, SEB; Inep, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências, Brasília: MEC, SEB; Inep, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, SEB; Inep, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil: ensino fundamental: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC, SEB; Inep, 2008.
BICUDO, M. A. V. O Pré-Predicativo na construção do conhecimento geométrico. In: Maria Aparecida V. Bicudo; Marcelo de Carvalho Borba. (Org.). Educação Matemática - pesquisa em movimento. 1ed.São Paulo: Cortez Editora, 2004, p. 77-91.
CALISTRO, Ariane. O Lúdico e a matemática no ensino fundamental. Curitiba, Paraná: unidade didática – cadernos PDE, volume II, 2016. Disponível em:http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_pdp_mat_ufpr_arianecalistro.pdf. Acesso em: 02 março; 2023.
CRISTOVÃO, Henrique Monteiro. Minicurso: construção de jogos educativos com Klik e Play. Vitória, ES. Workshop em informática educativa – Departamento de informática - UFES, 1998.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
JUNGES, F. C.; KETZER, C.M.; OLIVEIRA, V. M. A Formação continuada de professores: saberes resinificados e práticas docentes transformadas. Revista Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 9, p. 88-101, set./dez. 2018.
INDALÉCIO, Anderson Bençal; CAMPOS, Douglas Aparecido de. Reflexões sobre o educar em um mundo nativo digital. Votuporanga/SP. Fundação Educacional de Votuporanga, 2016.
Laboratório de redes em humanidades digitais (LarHud), da Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Padlet. 26 jun. 2018. Disponível em:http://www.larhud.ibict.br/index.php? title=Padlet. Acesso em: 16 fev. 2023.
MEDEIROS, Daniela S. Mendes. A avaliação diagnóstica da Secretaria da Educação do Estado de Goiás [manuscrito]: das intenções às ações. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Goiás, 2014.
ONUCHIC, L.R.; ALLEVATO, N. S. G... Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Revista Bolema, Rio Claro (SP), v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011. Disponível em:https://www.redalyc.org/pdf/2912/291223514005.pdf. Acesso em: 02 março. 2023.
SILVA, Circe Mary Silva da (editor); MENEZES, Josinalva Estácio. Sobre as Recreações matemáticas ou jogos de estratégia: lendas e fragmentos. Vitória, ES. Anais – III Seminário nacional de história da matemática, p. 505-5017, 1999.
SILVA, Joccitel Dias da; CESANA, Andressa (orgs.). Matemática no Espírito Santo: história, formação de professores e aplicações. Serra: Editora Milfontes, 2019.
SOARES, Luís Havelange. Aprendizagem significativa na educação matemática: uma proposta para a aprendizagem de geometria básica. Dissertação (Mestrado) – UFPB/CE - João Pessoa, 2008.
VILA VELHA. Lei Complementar n° 19, de 04 de novembro de 2011. Institui o Estatuto do Magistério Público Municipal de Vila Velha e dá outras providências. Vila Velha - ES, 2011.
VILA VELHA. Lei nº 5.629, de 24 de junho de 2015. Aprova o plano municipal de educação - PME e dá outras providências. Vila Velha - ES, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ozéas Teixeira Neves, Pablo Ornelas Rosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.