School hours
how teachers and students would like to insert them in the teaching-learning process
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i12.34026Keywords:
Natural Sciences, Environmental education, Vegetables, Pedagogical practicesAbstract
The presence of vegetable gardens in the school environment is a viable strategy for strengthening the teaching-learning process. Through this, it is possible to develop actions aimed at food production, environmental education, healthy eating and even explore topics such as recycling and the realization of organic crops, working on the interdisciplinary of themes. In order to analyze how teachers and students would like to insert the educational context, he carried out a present research in two elementary schools in a city in the interior of Ceará, contemplating for this six teachers and 90 students. With the results obtained it was possible to understand that working with vegetable gardens in schools is an option of great acceptance by teachers and students, possibilities of use and, making practices, activities that are sometimes restricted only to theory, which makes its countless benefits extend to the entire school community and also to students' families. Thus, it is concluded that having a vegetable garden at school is a differentiated opportunity for the construction of knowledge, directly reflecting on the personal training of those involved.
Downloads
References
AMARAL, C. M. C. Educação alimentar. FMPB, 2008. Disponível em: www.fmpb.org.br/mostraconteudos.asp?cod_conteudo>. Acesso em: 18 jun. 2020.
AMARAL, A. Q.; JUNIOR, E. J. H.; SADRAQUE, C.; MIGUEL, K.; LARA, J. G. A implantação de horta orgânica como instrumento para a formação de alunos participativos. Seminário Internacional “Experiências de Agenda”, 2009. Disponível em: <http://www.eventos.uepg.br/seminariointernacional/agenda21parana/trabalho _cientifico/TrabalhoCientifico001.pdf>. Acesso em: 20 Jan. 2020.
BORGUES, F. S. P. Entre hortas e educações - Qual a contribuição educativa da horta escolar? Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação), Faculdade de Pedagogia, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2017. p. 47. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/bitstream/prefix/565/1/TCC_EntreHortaEducacoes.pdf. Acesso em: 14 Fev. 2020.
BRASIL. Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: 1998. BRASIL. Lei n° 9.795 de 27 de abril de 1999. Presidência da República Casa Civil.
_______. Programa Nacional de Alimentação Escolar. Lei n° 11.947 de 16 de junho de 2009. Presidência da República Casa Civil.
_______. Conselho Nacional de Saúde. Lei n° 510 de 07 de abril de 2016. Presidência da República Casa Civil.
COELHO, D. E. P.; BÓGUS, C. M. Vivências de plantar e comer: a horta escolar como prática educativa, sob a perspectiva dos educadores. Saúde e Sociedade, v. 25, n. 3, p. 761-770, 2016.
CRIBB, S. L. S. P. Contribuições da educação ambiental e horta escolar na promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 3, n. 1, p. 42-60, 2010.
CUNHA, E; SOUSA, A. A; MACHADO, N. M. V. A alimentação orgânica e as ações educativas na escola: diagnóstico para a educação em saúde e nutrição. Ciência e Saúde Coletiva, v. 15, n. 1, p. 39-49, 2010.
FERREIRA, S. C. M.; CARDOSO, W. C. Horta escolar: um laboratório vivo. Universidade Federal do Piauí, 2005.
FREITAS, H. R; GERVÁSIO, R. C. R. G; MARINHO, C. M; FONSECA, A. S. S; QUIRINOS, A. K. R; XAVIER, K. M. M. S; NASCIMENTO, P. V. P. Horta escolar agroecológica como instrumento de educação ambiental e alimentar na Creche Municipal Dr. Washington Barros -Petrolina/PE. Revista de Extensão Univasf. Volume 1, 2013.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5a ed. São Paulo, Atlas, São Paulo, 2010.
LIMA, P. T.; DIAS, N.; ROSALEN, M. S. Trabalho por projeto: Utilização de uma horta escolar para o ensino e aprendizagem em ciências. Cadernos de Educação, v.16, n. 32, p.107-121, 2017.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem na escola e a questão das representações sociais. Eccos Revista Científica, v. 4, n. 2, p. 79-88, 2002.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8a ed. São Paulo, Atlas, 2015.
MORGADO, F. S.; SANTOS, M. A. A. A Horta Escolar na Educação Ambiental e Alimentar: Experiência do Projeto Horta Viva nas Escolas Municipais de Florianópolis. Revista Eletrônica de Extensão, v. 5, n. 6, p. 1-10, 2008.
PIMENTA, J. C.; RODRIGUES, K.S. M. Projeto horta escola: ações de educação ambiental na escola centro promocional todos os santos de Goiânia (GO). Simpósio de Educação Ambiental e Transdisciplinaridade, v. 2, p. 8-9, 2011.
SANTOS, M. J. D.; AZEVEDO, T. A. O.; FREIRI, J. L. O.; ARNAUD, D. K. L.; REIS, F. L. A. M. Horta Escolar Agroecológica: Incentivadora da aprendizagem e de mudanças de hábitos alimentares no Ensino Fundamental. Holos, v. 4, n. 30, p. 278-290, 2014.
SASSI, J.S. Educação do campo e ensino de ciências: a horta escolar interligando saberes. Dissertação. Programa de pós-graduação em Educação e Ciência: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014. p. 154. Disponível em: <http://repositorio.furg.br/handle/1/4996>. Acesso em: 15 Abr. 2020.
SCHNEIDER, E. M; FUJII, R. A. X; CORAZZA, M. J. Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 569-584, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.