Multimodal Discourse Analysis of a Video Produced by Mathematics Teaching Students at CEUNES/UFES

Authors

  • Marinete Santana Wutke Welmer CEUNES/UFES

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i20.43510

Keywords:

Mathematics Education; Digital Videos; Multimodal Discourse Analysis.

Abstract

In this research, we analyzed the production of digital videos by students in the Mathematics teaching degree program, focusing on the TikTok platform. The study, grounded in the Systemic Functional - Multimodal Discourse Analysis (SF-MDA) approach, aimed to understand how semiotic resources such as verbal and written language, mathematical symbolism, images, music, and gestures interact in the construction of mathematical meanings. Seven students participated in the investigation during the Mathematics Teaching Instrumentation course. The qualitative methodology employed the online environment as a direct source of data, collected through virtual interaction and videos produced by the students. The analysis, based on SF-MDA, highlighted the interconnection of these resources in the examined video, titled "Critical Mathematical Education: Transforming exercises into research scenarios." The video illustrates the practical application of mathematics, integrating oral and written language, mathematical symbolism, images, music, and gestures. The results indicate that the combination of these resources in videos allows for the creation of intersemioses, generating meanings that surpass the individual capacities of each resource.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, J. de L.; BORBA, M. de C. Construindo pesquisas coletivamente em Educação Matemática. In: ARAÚJO, J. de L.; BORBA, M. de C. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 5.ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2013, p. 31-51.

BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L.; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BORBA, M. C.; NEVES, L. X.; DOMINGUES, N. S. A atuação docente na quarta fase das tecnologias digitais: produção de vídeos como ação colaborativa nas aulas de Matemática. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 9, n. 3, p. 1-24, maio/ago. 2018.

BORBA, M. de C.; SOUTO, D. L. P.; CANEDO JUNIOR, N. da R. C. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

BORBA, M. de C.; ALMEIDA, H. R. F. L. de; GRACIAS, T. A. de S. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-with-Media and the reorganization of Mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, visualization and experimentation. New York: Springer, 2005.

GOLDEMBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 7. ed. Rio de Janeiro: Record, 1997.

HALLIDAY, M. A. K. Towards a Language-Based Theory of Learning. Linguistcs and Education, v. 5, n. 2, p. 93-116, 1993. DOI: https://doi.org/10.1016/0898-5898(93)90026-7.

JEWITT, C.; BEZEMER, J.; O’HALLORAN, K. Introducing Multimodality. New York: Routledge. 2016.

KRESS, G. Multimodality: A Social Semiotc Approach to Contemporary Communication. Nova York: Routledge, 2010.

LABURÚ, C.E.; BARROS, M. A.; SILVA, O. H. M. da. Multimodos e múltiplas representações, aprendizagem significativa e subjetividade: três referências conciliáveis da educação científica. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 2, p. 469- 487, 2011.

LINCOLN, Y.; GUBA, E. Naturalistic Inquiry. Londres: Sage Publications. Lisboa: Edições 70. 1985.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. Ml; MASETTO, Marco Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. (Org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013, p. 11-72.

NEVES, L. X. Intersimioses em vídeos produzidos por licenciandos em Matemática da UAB. 304 f. 2020. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2020.

O’HALLORAN, K. L. Historical changes in the semiotic landscape: from calculation to computation. In: JEWITT, Carey. (Ed.). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. ew York: Routledge. 2011, p. 98-113.

ONUCHIC, L. de L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Formação de professores: mudanças urgentes na licenciatura em matemática. In: FROTA, Maria Clara Rezende; NASSER, Lilian. (Org). Educação Matemática no ensino superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM, 2009, p. 169-188.

SANTOS, Z. B. dos. A Linguística Sistêmico-Funcional: algumas considerações. Soletras Revista, Rio de Janeiro, v. 28, n. 12, p. 164-181, jul./dez. 2014.

WALSH, M. Multimodal Literacy: Researching Classroom Practice. Austrália: Primary English Teaching Association, 2011.

SCUCUGLIA, R. On the nature of students’ digital mathematical performances. 2012. 273f. Thesis (Doctor of Philosophy) – School of Graduate and Postdoctoral Studies. The University of Western Ontario. London. 2012.

Published

19-08-2024