Performance of the artists of caring extension project: experience report
DOI:
https://doi.org/10.47456/rbps.v24i2.34977Keywords:
Nursing, Humanization of Assistance, Hospitalization, Art TherapyAbstract
Introduction:
The hospital environment is a space for healing and rehabilitation, however, it is directly associated with the stigma of pain and suffering caused by hospitalization. Thus, therapy with clowns can contribute to alleviate the tension that exists in this scenario. Objective: To report the performance of the extension project Artistas do Caring: Art, Laughter and Looking. Methods: Descriptive experience report that addresses the main aspects of the work of the Artistas do Caring extension project. The project has existed since 2007 at the Regional University of Cariri, Decentralized Unit of Iguatu, and has 27 members. Results: Project members use the clown’s characteristics to develop actions in the hospital environment, using strategies that vary depending on each patient, clinical situation and companion. They also participate in events that take place in the form of welcomes and/or plays. Even in the face of challenges and setbacks, the project remains with its performance, with the aim of promoting joy through laughter and playfulness to improve health care actions in the nursing area and ease the experience of hospitalization. Thus, the awareness that the project provides to the student stands out, bringing a new perspective to their education. Conclusion: The project positively influences the well-being of patients admitted to the hospital unit, as well as the members of the nursing team. Furthermore, it positively reaches students and the public who have the opportunity to watch its presentations.
Downloads
References
Cruz DD. A inserção do palhaço no ambiente hospitalar: experiências de um projeto de extensão. Rev. em Extensão [internet]. jul. 2016 [Acesso em: 4 dez. 2020];15(1):133- 40. Disponível em: https://doi.org/10.14393/REE.
Melo VS. Ludicidade e humanização da assistência em saúde: experiências do Projeto Resgatar. Rev. Portal: Saúde e Socied. [internet]. 2020 [Acesso em: 5 jun. 2020];5(2):1477-84. Disponível em: https://doi. org/10.28998/rpss.v5i2.10063.
Rossi I, Batigália F, Júnior R. Palhaçoterapia: alteração do perfil álgico e emocional de pacientes geriátricos hospitalizados. Arq. Ciênc. Saúde [internet]. 2016 [Acesso em: 5 jun. 2020];23(3):17-21. Disponível em: https://doi. org/10.17696/2318-3691.23.3.2016.415.
Sommerhalder A, Lino AM, Nicolielo ME. Voluntariado e humanização com palhaços: por quê? Para quê? Intervenções em crianças hospitalizadas. CONJECTURA: filos. e edu. [internet]. 2019 [Acesso em: 5 jun. 2020];24: p.019028. Disponível em: https://doi.org/10.18226/21784612.V24. E019028.
Catapan SC, Oliveira WF, Rotta TM. Palhaçoterapia em ambiente hospitalar: uma revisão de literatura. Ciênc. Saúde Coletiva [internet]. set. 2019 [Acesso em: 4 dez. 2020];24(9):3417-29. Disponível em: https://doi. org/10.1590/1413-81232018249.22832017.
Amorim KP, Bedaque HP. A Percepção dos estudantes de Medicina sobre a influência do Mediarte na educação médica. Rev. Brasil. Edu. Médica, 2018;42(2), 54-62.
Serrato VS, Souza PB, Silva KV, Pedroso G, Siqueira EN, Kronbauer GA. O corpo e a experiência de ser palhaço no contexto hospitalar. Anais da III SIEPE - Semana de Integração Ensino, Pesquisa e Extensão. 24 a 26 de setembro de 2013, UNICENTRO, Guarapuava - PR, ISSN - 2236- 7098.
Wayhs GD, Sei MB. A formação do profissional da saúde e o “ser palhaço” como recurso humanizador. Arch Health Invest. 2016. 7 Sim Saúde - Simpósio em Saúde 2016.
Bolorino N, Reghin JR, Prezotto KH, Botolato-Major, C. Percepção dos alunos da disciplina ludicoterapia sobre o cuidado lúdico: uma pesquisa-ação. Res., Soc. and Develop, 2020;9(12):e28191211038-e28191211038.
Freitas AN, André LFS, Roniele RS, Clarice FO, Alessandra MP, Braulio NO. A prática da terapia do riso na atenção hospitalar: reflexões a partir da vivência interdisciplinar. Rev. Polít. Públicas, 2013;12(1),54-8.
Nobrega JN, Nascimento JW, Brito MA; Miranda LS; Araújo MZ. Educação e saúde: crianças hospitalizadas são beneficiadas com a risoterapia. Congresso Nacional de Práticas Educativas; 28 a 30 de setembro de 2017. Campina Grande: COPRECIS, 2017.
Brito CM, Silveira R, Mendonça DB, Joaquim RH. O humor e o riso na promoção de saúde: uma experiência de inserção do palhaço na estratégia de saúde da família. Ciênc. Saúde Colet [internet]. fev. 2016. [Acesso em: 12 out. 2020];21(2):553-62. Disponível em: https://doi. org/10.1590/1413-81232015212.00982015.
Lemos AC. A utilização da risoterapia na assistência de enfermagem ao idoso institucionalizado [internet]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro; 2015 [Acesso em: 4 dez. 2020]. Disponível em: encurtador. com.br/kwT03.
Castro EM, Aguiar RS. Risoterapia: rir é o melhor remédio? Brazilian Journal of Health Review [internet]. 2019 [Acesso em: 4 dez. 2020];3(1):785-96. Disponível em: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n1-062.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Health Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.