BASIC EDUCATION: THE IMPORTANCE OF PARENT PARTICIPATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THEIR CHILDREN AND THEIR RELEVANCE
BASIC EDUCATION: THE IMPORTANCE OF PARENT PARTICIPATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THEIR CHILDREN AND THEIR RELEVANCE
Keywords:
Basic education, school, familyAbstract
This work sought to verify the importance of parents' participation in their children's educational process. It is an integrative literature review, which was based on the following guiding question: What is the relevance of parental participation during their children's educational process? Then, a search for articles was carried out in the SCIELO database, where 43 articles were found, using the keywords: Basic Education, School and Family. In the search, the Boolean operator AND was used. The following inclusion criteria were used: articles published in the last 5 years, made available in full, published in Portuguese and Spanish and that reached the proposed objective, after full reading. Articles that dealt only with health education and those that did not portray the figure of parents as agents of early childhood education were excluded. At the end, 3 articles were selected to compose the study. The search for articles took place between July and August 2020. Family participation during the children's education process arouses interest and motivation, encouraging them to study, as well as having a continuity of the learning process outside of school. In view of this, the family and the school must have a direct relationship with the learning process, as these form an important binomial in the growth of the human person as a citizen with a cognitive, critical and social sense. In view of this, parental participation in the educational context is indispensable for child development, since education is carried out through the school-family-society triad.
Downloads
References
Acuña-Collado, V. (2016). Familia y escuela: crisis de participaciónen contextos de vulnerabilidad. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 97(246), 255-272.
Andrade, F. A. (2018). A prática da leitura, o exemplo e a educação moral na escola primária. Revista Inter Ação, 43(1), 18-34.
BenettI, I. C., Vieira, M. L., &Faracco, A. M. (2016). Suporte parental para crianças do ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, 46(161), 784-801.
Braga, L. B. (2017). Família e Escola: alguns entendimentos sobre participação. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, 2(2), 416-425.
Brasil, Ministério Federal. (1990). Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei federal, 8.069.
Christovam, A. C. C., & CIA, F. (2016). Comportamentos de pais e professores para promoção da relação família e escola de pré-escolares incluídos. Revista Educação Especial, 29(54), 133-146.
Costa, E. L., & Souza, J. R. S. (2019). Família e escola: as contribuições da participação dos responsáveis na educação infantil. Khóra: Revista Transdisciplinar, 6(7).
Costa, M. S. S., & Miguel, J. R. (2020). Escola: Concepções Históricas e a Influência da Família no Processo de Aprendizagem. Revista de Psicologia, 14(51), 667-679.
Ferreira, C. M. S. (2016). Fracasso Escolar. Revista Eletrônica Organizações e Sociedade, 5(3), 128-139.
Garcés, D. E., Telles, F. S., Romero, M. Á. R., &Orozco, C. S. (2019). Efecto modulador delliderazgo transformacional enelestrés laboral y laefectividad escolar percibida por trabajadores de educación básica de Ciudad Guzmán, Jalisco. RIDE. Revista Iberoamericana para laInvestigación y elDesarrollo Educativo, 9(18), 845-867.
Monteiro, S., Pissaia, L. F., & Thomas, J. (2019). Desafios da contemporaneidade: a (des) motivação de alunos de uma escola pública quanto ao processo de aprendizagem. Research, Society and Development, 8(1).
Oliveira, I. O., & Lopes, E. B. (2020). Relação família e escola visando o aprendizado do educando. GEOGRAFIA: Ambiente, Educação e Sociedades – GeoAmbES, 3(1), 113-124.
Oliveira, V., & Santos, R. (2018). Ética e moral na educação escolar: Interpretações entre a escola e a família. Cadernos de educação: ensino e sociedade, 5(1), 259-262.
Patacho, P., &Santomé, J. T. (2017). "... cada macaco no seu galho". A participação democrática na escola pública. Revista Portuguesa de Educação, 30(2), 275-304.
Petrucci, G. W., Borsa, J. C., & Koller, S. H. (2016). A Família e a escola no desenvolvimento socioemocional na infância. Temas em Psicologia, 24(2), 391-402.
Picanço, A. (2012). A relação entre escola e família - as suas implicações no processo de ensino-aprendizagem. Dissertação de mestrado, Escola Superior de Educação João de Deus, Lisboa, Portugal.
Resende, T. D. F., & Silva, G. F. D. (2016). A relação família-escola na legislação educacional brasileira (1988-2014). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 24(90), 30-58.
Saraiva, L. A., & Wagner, A. A. (2013) Relação Família-Escola sob a ótica de Professores e Pais de crianças que frequentam o Ensino Fundamental. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, 21(81), 739-772.
Soares, J. M. (2010). Família e escola: parceiras no processo educacional da criança. São José dos Campos: Planeta Educação.
Sousa, M. N. A., & Santos, E. V. L. (2016).Medicina e pesquisa: um elo possível. Ed. 1, Editora Prismas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Brazilian Journal of Production Engineering - BJPE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.