TEACHING AND LEARNING OF PORTUGUESE IN BASIC EDUCATION

HISTORICITY AND CONTEMPORARY IN A CRITICAL READING

Authors

Keywords:

Language Teaching, Portuguese language, Historical-Cultural Psychology, Elementary education

Abstract

This article takes up studies on the historical constitution of the subject Portuguese language in Brazilian schooling. It is proposed to show that different conceptions of language in use / language, of the subject and development give rise to different pedagogical practices. It also considers that in the current days there has been an emptying of the understanding of the language in use / language, socio-historical-culturally produced, which results in an erasure of the enunciative-discursive dimension of language. It aims to contribute to the critical analysis of this process and for that reason some central elements are taken up, related to the defense of school education as necessary for omnilateral training and human emancipation – which permeates the appropriation and objectification of knowledge about language in its complexity. The essay also intends to contribute to this awareness, and in this way are presented, systematized and updated discussions on Historical-Cultural Psychology related to teaching and learning of mother tongue in basic education.

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Author Biographies

Cleonara Schwartz, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), com estágio pós-doutoral na mesma instituição; mestra em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); graduada em Letras - Português pela UFES. É professora do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Maria Amélia Dalvi, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), com estágio pós-doutoral na Universidade Federal de Goiás (UFG); mestra em Letras pela UFES; graduada em Letras - Português pela mesma instituição. É professora do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFES.

Mariana Ramalhete, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)

Doutora e mestra em Educação pela da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); graduada em Letras - Português e em Pedagogia pela mesma instituição. É professora do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES) - campus Venda Nova do Imigrante, onde atua no Ensino Médio, na Licenciatura em Letras-Português em curso de pós-graduação.

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Published

15-07-2020