THE IDEOLOGICAL SIGN IN ARTICLES OF CHILDREN'S BIRTHDAY PARTY

Authors

Keywords:

Ideological sign, Report, Party theme

Abstract

This article aims at discussing the relevance of analysing the verb-visual elements as indissoluble and constituent elements of meaning. Our analyses are based on theoretical assumptions of ideological sign in Bakhtin and his circle, as well as of multimodality in the work of Kress and van Leeuwen. The ideological signs reflect realities and refract new meanings of the world, evidencing ideological discourses constructed in the most diverse enunciative contexts. To illustrate this thought, we selected the opening of a report on children's birthday party in the Digital Magazine, Acrópolis Kids. The research is a qualitative-interpretative approach by describing, analysing and interpreting the verb-visual elements of the report, data designed in real interaction situation. The results reveal a new way to celebrate birthday through its spectacularization and publishing to society.

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Author Biographies

Cláudia Fernandes, Instituto Federal da Paraíba (IFPB)

Doutoranda em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba (UFPB); mestra em Linguística pela UFPB; graduada em Letras e especialista em Língua Inglesa pela mesma instituição. É professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - Campus Guarabira.

Pedro Francelino, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); mestre em Língua Portuguesa pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); graduado em Letras pela mesma instituição. É professor do Departamento de Língua Portuguesa e Linguística e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Danielle Almeida , Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutora e mestra em Língua e Literatura Inglesa pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com estágio doutoral na University of New South Wales (UNSW); graduada em Língua Inglesa pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), com período de intercâmbio na Leeds University. Realizou estágio pós-doutoral na Universidad de Buenos Aires (UBA). É professora do Departamento de Letras Estrangeiras e Modernas e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

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Published

15-07-2020