THE IDEOLOGICAL SIGN IN ARTICLES OF CHILDREN'S BIRTHDAY PARTY
Keywords:
Ideological sign, Report, Party themeAbstract
This article aims at discussing the relevance of analysing the verb-visual elements as indissoluble and constituent elements of meaning. Our analyses are based on theoretical assumptions of ideological sign in Bakhtin and his circle, as well as of multimodality in the work of Kress and van Leeuwen. The ideological signs reflect realities and refract new meanings of the world, evidencing ideological discourses constructed in the most diverse enunciative contexts. To illustrate this thought, we selected the opening of a report on children's birthday party in the Digital Magazine, Acrópolis Kids. The research is a qualitative-interpretative approach by describing, analysing and interpreting the verb-visual elements of the report, data designed in real interaction situation. The results reveal a new way to celebrate birthday through its spectacularization and publishing to society.
Downloads
References
ACRÓPOLIS, M. 2019. Sobre. Disponivel em: <https://www.facebook.com/pg/acropolismagazine/about/?ref=page_internal>.Acesso em: 20 jun. 2019.
ACRÓPOLIS KIDS. 2016. Heloísa. Disponivel em: <https://issuu.com/acropolismagazine/docs/ak17/>. Acesso em: 18 mai. 2018. p. 82-83.
ALMEIDA, D. L. B. Do texto às imagens: as novas fronteiras do letramento visual. In: PEREIRA, R. C. R. P. Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 173-202.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKTHIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 261-306.
BAKHTIN, M. M. (.V. N.). [. Estudo das ideologias e filosofia da linguagem. In: BAKHTIN, M. M. (V. N.). ]. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004. p. 31-38.
BARROSO, R. Acrópolis Magazine. acropolismagazine.com.br, João Pessoa-PB, p. 82-101, Dezembro 2016. Disponivel em: <https://issuu.com/acropolismagazine/docs/ak17>. Acesso em: 10 mar. 2018.
BRAIT, B. História e alcance teórico-metodológico. In: FIGARO, R. Comunicação e Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2012. p. 79-98.
FARACO, C. A. A ideologia no/do círculo de Bakhtin. In: PAULA, L. D.; STAFUZZA, G. Círculo de Bakhtin: pensamento interacional. Série Bakhtin: inclassificável. ed. Campinas: Mercado das Letras, v. 3, 2013. p. 167-182.
FELDMAN, I. Entre o espetáculo e a solidão: as transformações da intimidade. LOGOS 30 Tecnologias de Comunicação e Subjetividade, Ano 16, 1º semestre 2009. 121-124. Disponivel em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/371/327>. Acesso em: 14 agosto 2019.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, [1996] 2006.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Introduction. In: KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. What is multimodality? Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold, 2001. p.1-23.
MIOTELLO, V. Ideologia. In: BRAIT, B. Bakhtin, conceitos chaves. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 167-176.
SIROTA, R. As delicias de aniversário: uma representação da infância. Tradução de Rosária Cristina Costa Ribeiro. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 2, n. 2, p. 32-59, 2008. Disponivel em: <http://www.reveduc.ufscar.br>. Acesso em: 10 mai. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.