RETHORIC AND MULTIMODALITY

VISUAL DESIGN IN FOCUS

Authors

Keywords:

Design, Rhetoric, Ethos, Prosopopeia

Abstract

The multimodal speech compositions, extensively employed nowadays, present a great challenge for the linguist who aims to analyze them, once those discourses may be composed of several non-verbal languages. Thus, the language scientist should count on interdisciplinary knowledge to perform an integral qualitative analysis that takes into consideration the many layers of meaning that emerge from those analytical objects. In this paper, the interdisciplinary aspect relies on the link that Rhetoric creates with Design – visual composition. Such a link will be done to analyze the selected object of investigation, the Christmas advertising video from Edeka – a German company –, entitled Weinhnachten 2117 (Christmas 2117). Through the analytical correlation of those two theories, a rhetoric analysis will be performed, and it will be discussed the way that Design elements may influence the argumentative process. As one of the unveiled results of the analysis, the influence that Design elements hold on ethos construction of the main character of the video has to be pointed out. As a consequence of this interdisciplinary discovery, it may be argued that this multimodal ethos construction might aid in the adherence process of the auditory towards the validation and acceptance of the analyzed discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Flávia Figueiredo, Universidade de Franca (UNIFRAN)

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), com estágio pós-doutoral na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); especialista em Línguas Estrangeiras pela State University of New York (SUNY); possui formação em Psicanálise pela Associação Psicanalítica do Vale do Paraíba (APVP); graduada em Letras pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). É professora dos cursos de Letras, Pedagogia e Fonoaudiologia e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Franca (UNIFRAN).

Giovanni Brito, Universidade de Franca (UNIFRAN)

Mestre em Linguística pela Universidade de Franca (UNIFRAN); especialista em Design de Multimídia e graduado em Informática Empresarial e Tecnologia em Marketing pela mesma instituição. É professor do curso de Design Gráfico da UNIFRAN.

Valmir Ferreira dos Santos Junior, Universidade de Franca (UNIFRAN)

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Franca (UNIFRAN), com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP); graduado em Letras - Tradutor e Intérprete pela UNIFRAN; graduando em Pedagogia pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP).

References

ARISTÓTELES. Retórica. Tradução de Manuel Alexandre Júnior, Paulo Farmhouse Alberto e Abel do Nascimento Pena. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

ARISTÓTELES. Retórica das paixões. Tradução de Isis Borges B. da Fonseca. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

AUMONT, J. et al. A estética do filme. Campinas: Papirus, 1995.

CARMELINO, A. C.; RAMOS, P. Múltiplas facetas d’o amigo da onça: relevância da multimodalidade na construção do ethos. In: FIGUEIREDO, M. F.; FERREIRA, F. A. (Orgs.). Retórica e multimodalidade. Franca: Unifran, 2018. p. 203-225.

CÀMARA, S. O desenho animado. Tradução de Rita Silva e revisão de José Antunes. Lisboa: Estampa, 2005.

DAMÁSIO, A. R. O mistério da consciência. São Paulo: Companhia Das Letras, 2000.

EDEKA. Weihnachtsclip – Homecoming. 2015. (1m46s). Youtube. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo>. Acesso em: 8 nov. 2018.

FARINA, M. Psicodinâmica das cores em comunicação. 5. ed. São Paulo: Edgard Blucher Ltda., 2006.

FIGUEIREDO, M. F. Desejo e desdém: as paixões da inveja, da emulação e do desprezo. In: FIGUEIREDO, M. F.; VIDAL, G. R.; FERREIRA, L. A. (Orgs.). Paixões aristotélicas. Franca: Unifran, 2017. p. 208-225.

FIORIN, J. L. Figuras de retórica. São Paulo: Contexto, 2014.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. Abingdon: Routledge, 2009.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Bloomsbury Academic, 2010.

MATSUSHITA, R. Fundamentos gráficos para um design consciente. São Paulo: Musa Editora, 2011.

MEYER, M. Prefácio. In: ARISTÓTELES. Retórica das paixões. Tradução de Isis Borges B. da Fonseca. São Paulo: Martins Fontes, 2000. p. XVII-LI.

O Mágico de Oz. Victor Fleming. Loews: 1939. 1 Blue-ray. Primeirofilme.com.br. Disponível em: <http://www.primeirofilme.com.br/site/o-livro/enquadramentos-planos-e-angulos>. Acesso em: 27 jun. 2019.

SOUZA, L. A.; FIGUEIREDO, M. F. Compaixão-misericórdia: uma paixão aristotélica. Diálogos Pertinentes, Franca, v. 6, n. 1, p. 143-162, 2010.

Published

15-07-2020