Thought and action

Thouways of a research in Educational Sociolinguistics in a public school in Ceilândia - DF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v16i35.39220

Keywords:

Pesquisa de campo, Sociolinguística, Variação linguística, Preconceito linguístico

Abstract

This work represents the depiction of a study developed in the field of ​​language, with focus on linguistic variation, performed at the University of Brasília’s (UnB) Master Degree in Linguistics and it aims the paths taken during the research process. Thus, we will present the techniques adopted in the generation of data, the interaction with the collaborators, the concerns and difficulties inherent to any and all research, as well as the results and impressions acquired during the research. This study took place in a public school at Ceilândia - DF, in 2019, and had 35 high school seniors and their Portuguese teacher as collaborators. It presents Sociolinguistics as a guiding theoretical axis, especially in its educational aspect, based on the works of Bagno (2008), Bortoni-Ricardo (2005), Travaglia (2008), among others. The results reveal that students have knowledge about linguistic variation, however, some have presented intolerant behaviors with different dialects from their own. The teacher worked sporadically on the theme of linguistic variation, but he was only concerned with transmitting notions of linguistic adequacy. This theme is treated timidly by the authors of the textbook used at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Menezes Araujo, Universidade de Brasília

Licenciada em Letras (2010) pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Tem Mestrado em Linguística (2020) pela Universidade de Brasília - UnB. Doutoranda em Linguística na Universidade de Brasília - UnB. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES.

Ormezinda Maria Ribeiro, Universidade de Brasília

Doutora em Linguística e em Língua Portuguesa pela Unesp, com Pós-Doutorado em Estudos do Discurso pela Universidade de Brasília – UnB. Professora Associada da UnB. Vice-Coordenadora do PPGL-UnB.

References

BAGNO, M. Apresentação da edição brasileira. Apresentação. In: LABOV, W. Padrões sociolinguísticos; tradução BAGNO, M., SCHERRE, M. M. P., CARDOSO, C. R. São Paulo: Parábola, 2008.

BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolinguística e educação. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2005.

ERICKSON, F. Transformation and school success: the politics and culture of educational achievement. Anthropology & Education Quarterly, v. 18, n. 4, p. 335-56, 1987.

LINGUAGENS, códigos e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 239p. (Orientações curriculares para o ensino médio; volume 1), 2006.

LOPES, A. C.; SILVA, D. do N. e. Todos nós semos de frontera: ideologias linguísticas e a construção de uma pedagogia translíngue. Revista Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 18, n. 3, p. 695-713, set./dez. 2018.

RODRIGUES, U. R. de S. Variação linguística, preconceito linguístico e ensino. In: LABORDE, E. P.; UNTERNBÄUMEN, E. H.; NAVES, R. R. (orgs.). Interculturalidade e patrimônio em contextos latino-americanos. Campinas, SP: Pontes, 2016. p. 209-235.

TRAVAGLIA, L.C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

Published

29-12-2022