Death in advertising

theories of humor, blending and metaphors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v17i38.41804

Keywords:

Humor Theories, Extended Conceptual Metaphor Theory, Blending, Advertising

Abstract

A Sinaf (insurance and funeral assistance company) advertisement is analyzed, posted on the company's Twitter page, that, since 1996, has stood out for using humor as a strategy for selling funeral assistance. To this end, the theories of superiority, relief and incongruity are taken as a basis (Nunes, 2022; Tabacuru, 2015), combined with the framework of cognitive semantics, namely: theories of conceptual integration (Fauconnier; Turner, 2002) and the extended conceptual metaphor (Kövecses, 2020; Bernardo, 2023), as well as the concepts of mental spaces, frames, domains and image schemes, conceptual structures that organize our experiences, making them coherent. In methodological terms, the analysis is configured as a qualitative study, whose general objective is in line with the descriptive-exploratory method, because it aims to search for relationships between the concepts taken as the basis for the conceptualization of advertising, in order to promote a description that bring together the social, discursive and cognitive aspects. Through this study, part of research in progress, it was possible to illustrate how the socio-cognitive approach allows integrating cognitive and discursive aspects, since the social and cultural elements activated by advertising show a link between actions staged through multimodal language and the cognitive processes that underlie them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Bernardo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduada em Português-Literaturas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990), mestre em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995) e doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Professora Titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, integra o Departamento de Estudos da Linguagem, atuando na graduação e pós-graduação. Desenvolve pesquisa em Linguística Cognitiva e lidera o grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Língua(gem) em Uso e Cognição (NELUC).

Valéria Nunes, Universidade Ferderal do Rio de Janeiro

Graduada em Português-Literaturas e Português-Inglês pela Faculdade Integrada Simonsen (2008), mestre em Linguística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2014) e doutora em Linguística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2018). Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro lotada no Departamento de Letras-Libras, atuando na graduação. Desenvolve pesquisa em Linguística Cognitiva. Integra o grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Língua(gem) em Uso e Cognição (NELUC).

References

BERGSON, H. O riso: ensaio sobre o cômico. 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

BERNARDO, S. Vinho é calor: integração conceptual e metáforas em níveis na conceptualização de meme. Revista do GELNE, [s. l.], v. 24, n. 2, p. 224–239, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2022v24n2ID29868. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/29868.

Acesso em: 23 dez. 2023.

FAUCONNIER, G.; TURNER, M. The way we think: conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basis Books, 2002.

FILLMORE, C. J. Frame semantics. In: GEERAERTS, Dirk (ed.). Cognitive linguistics: basic readings. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2006. p. 373-400.

FORCEVILLE, C. Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: agendas for research. In: KRISTIANSEN, Gitte et al. (eds.). Cognitive Linguistics: current applications and future perspectives. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2006, p. 379-402.

FORCEVILLE, C. Metaphor in pictures and multimodal representations. In: GIBBS Jr, Raymond W. (ed.). The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. p. 462-482.

FREUD, S. Os chistes e sua relação com o inconsciente. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas. v. VIII. Rio de Janeiro: Imago, 1905.

HAMPE, B. Image schemas in cognitive linguistics: Introduction. In: HAMPE Beate; GRADY, Joseph E. (eds.). From perception to meaning: image schemas in cognitive linguistics. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2005. p. 1-12.

HUTCHINS, E. Material anchors for conceptual blends. Journal of Pragmatics 37, p.1555-1577, 2005.

JERÓNIMO, N. A. Humor na sociedade contemporânea. 2015. 268f. Tese (Doutorado em Sociologia). Ciências Sociais e Humanas, Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2015.

KÖVECSES, Z. Extended conceptual metaphor theory. Cambridge; New York, NY: Cambridge University Press, 2020.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana [coordenação de tradução Mara Sophia Zanotto]. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: EDUC, 2002 [1980].

LANGACKER, R. W. Foundations of cognitive grammar. Stanford: Stanford University Press, 1987.

LINS, L. Segredos da comédia stand-up. São Paulo: Panda Books, 2016.

LOBATO, E. Comércio da morte: Empresa usa humor negro em campanha de seguro funerário. Folha de S. Paulo, 04 ago. 2003. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/dinheiro/fi0408200312.htm. Acesso em: 11 fev. 2023.

MELO, A. D. A morte como produto e objeto do desejo: uma abordagem publicitária. Braga: Universidade do Minho, 2016.

MORIN, E. O homem e a morte. Rio de Janeiro: Imago,1997[1970].

NOGUEIRA, M. L. Rir é o melhor remédio: terapia do riso na atenção a pacientes em unidade de terapia intensiva. Temas em saúde, João Pessoa, v. 20, n. 5, p. 119-147, jan. 2020.

NUNES, V. F. Humor and multimodality: classic performances by Charlie Chaplin. Research Journal, Paraná, v. 2, n. 1, p. 1-8, 2022.

PERKS, L. G. The ancient roots of humor theory. Humor: International Journal of Humor Research, v. 25, n. 2, p. 119-132, 2012.

PIMENTEL, M. S. R. Morte-mercadoria na sociedade contemporânea: análise dos discursos de negativação e positivação da morte no capitalismo. 2015. 204f. Tese (Doutorado em linguística). Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2015.

SALOMÃO, M. M. M. Veredas: revista de estudos linguísticos, Juiz de Fora, v. 3, n. 1, p. 61-79, 1999.

STEEN, G. Deliberate metaphor theory: basic assumptions, main tenets, urgent issues, Intercultural pragmatics, 14(1), p. 1–24, 2017.

TABACARU, S. Uma visão geral das Teorias do Humor: aplicação da incongruência e da superioridade ao sarcasmo. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n. 9, p. 115-136, dez., 2015.

Published

28-12-2023