Pre-service English teacher education waking the path to decoloniality
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v16i33.37701Keywords:
Teacher education, English, DecolonialityAbstract
Aspects related to decoloniality, especially in pre-service English teacher education, should no longer be ignored. With this in mind, we developed, over a semester of the Languages/English major at a federal university, two courses from the last semester of the undergraduate program, through which we established dialogues between the teaching of languages and literature under the decolonial view. In this text, we aim to share and analyze data about the experience, which culminated in the presentation of decolonial class proposals by the undergraduates, to be developed in basic education English classrooms. It is an interpretative qualitative analysis (MOITA LOPES, 1994) on the development of the two courses, focusing on the class proposals presented. Our discussion, in the scope of applied linguistics, is anchored in authors such as Grosfoguel (2021), Mignolo (2017), Silva Júnior; Matos (2019), Kumaravadivelu (2014), Monte Mór (2018), Queiroz (2020). The main results demonstrate that, when having contact with decolonial ideas, pre-service teachers were able to expand their perspectives on the meaning of teaching English in public schools, basing proposals on their own experiences in higher education, as well as on the experiences provided by supervised internships; which, in the case under analysis, culminated in problematizing activities involving ethnic-racial and gender issues.
Downloads
References
ACHEBE, C. Beware soul-brother, and other poems. London: Heinemann Educational, 1972.
ACHEBE, C. Things fall apart. New York: Astor-Honor, 1959.
BALADELI, A. P. D. A multimodalidade do videoclipe musical: aspectos metodológicos para o ensino de língua inglesa. Trama, [S. l.], v. 16, n. 39, p. 81–90, 2020.
BATISTA, C. F. O ensino de inglês através da literatura: uma sugestão de abordagem. In: MENEZES, E. R.; SANTOS, J. M. P.; GARDENAL, L. M. S. (Org.). Estudos teórico-metodológicos sobre ensino de línguas. Curitiba: Editora UFPR, 2021. p. 125-136.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990.
DAS, K. Only the soul knows how to sing: selections from Kamala Das. Kottayam: DC Books, 1999.
FERREIRA, A. de J. Formação de professores de língua inglesa e o preparo para o exercício do letramento crítico em sala de aula em prol das práticas sociais: um olhar acerca de raça/etnia. Línguas & Letras, v. 7, n. 12, p. 171-187, 2006.
FERREIRA, A. de J. Teoria Racial Crítica e Letramento Racial Crítico: Narrativas e Contranarrativas de Identidade Racial de Professores de Línguas. Revista da ABPN, v. 6, n. 14, p. 236-263, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
GROSFOGUEL, R. A complexa relação entre modernidade e capitalismo: uma visão descolonial. Trad. Gabriel Onesko. Revista X, 16 (1), p. 6-23, 2021.
JANKS, H. Language and position. In: JANKS, H. et al. Doing Critical Literacy: Texts and Activities for Students and Teachers. London: Routledge, 2014. p. 19-39.
KILOMBA, G. Plantation memories: episodes of everyday racism. Münster: Unrast, 2010.
KUMARAVADIVELU, B. The Decolonial Option in English Teaching: Can the Subaltern Act? TESOL QUARTERLY, Vol. 0, No. 0, p. 1-20, 2014.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Para uma redefinição do letramento crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, R. F.; ARAÚJO, V. de A. (Orgs.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2011.
MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Trad. Marco Oliveira. RCCS, 32(94), p. 1-18, 2017.
MOITA LOPES, L. P. da. Pesquisa interpretativista em linguística aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., 10 (2), p. 329-338, 1994.
MOITA LOPES, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
MONTE MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (Orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 31-50.
MONTE MÓR, W. Letramentos Críticos e Expansão de Perspectivas: Diálogo sobre Práticas. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE MÓR, W. (Org.). Letramentos em Prática na Formação Inicial de Professores de Inglês. Campinas: Pontes, 2018. p. 315-335.
NASCIMENTO, A. K. de O.; SOUZA, M. de A. A. Diversidade e tecnologias: o que têm a dizer professores de inglês de Sergipe? In: ZACCHI, V. J.; ROCHA, C. H. (Org.). Diversidade e Tecnologias no Ensino de Línguas. São Paulo: Blucher, 2020. p. 11-29.
PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. (Orgs.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018.
QUEIROZ, L. Decolonialidade e concepções de língua: uma crítica linguística e educacional. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.
SILVA JÚNIOR, A. C.; MATOS, D. C. V. da S. Linguística Aplicada e o SULear: práticas decoloniais na educação linguística em espanhol. Revista Interdisciplinar Sulear, UEMG, Ano 2, n. 2, p. 101-116, set. 2019.
SILVESTRE, V. P. V. PPGL Integra | Mesa: Propostas decoloniais no PIBID. 2021. (2h33m50s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=C6T_tMRgspc. Acesso em: 14 set. 2021.
VIEIRA JUNIOR, I. Ler, Escrever, Voltar para casa. In: AMADOR DE DEUS, Z. et al. Uma Outra História: textos contemporâneos. Porto Alegre, RS: TAG-Experiências Literárias, 2021. p. 20-41.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE. Projeto Pedagógico do Curso de Letras Inglês. 2013. Resolução nº 29/2013/CONEPE/UFS.
WELLS, H.G. The country of the Blind. Retold by A. L. Stringer, 2011. Disponível em: http://www.englishreaders.org/wells_blind.pdf. Acesso em: 27 fev. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.