O ensino da saúde coletiva em instituições de ensino superior do Espírito Santo, Brasil
DOI:
https://doi.org/10.47456/rbps.v24i1.38336Keywords:
Public Health, Education, Higher Education InstitutionsAbstract
Introduction: The teaching of Collective Health is fundamental for the formation of qualified health professionals to work in the Unified Health System. However, there are few studies that analyze the real situation of Public Health teaching by the Higher Education Institutions. In addition, the few existing studies demonstrate that the teaching of Public Health in Brazil has little curricular structure and lack of content on public policies. Objective: To analyse the distribution of Public Health disciplines in higher education institutions of Espírito Santo. Methods: It is a descriptive study developed based on a documentary survey through the Ministry of Education’s online portal and on the websites of higher education institutions located in Espírito Santo that offered at least one course in the health area. Data were entered into a contingency table and analyzed using descriptive statistics. Results: 68 courses in the health area from 10 high education institutions (one public and nine private) were analyzed. Public health offers between 1 and 3 subjects, corresponding between 1% to 5% of the general subjects of the courses and 1% to 3% of the total workload. However, courses such as Medicine and Occupational Therapy have the highest workloads in public health education. Conclusion: Public health education in the region is offered in few subjects, representing low percentages in the curriculum.
Downloads
References
Perez EP. A propósito da educação médica. Rev. Bras. Saúde Mater. Infant. 2004;4(1):9-13.
Brasil. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação (2001- 2010) – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União. 4 mai. 2000.
Ito EE, Peres AM, Takahashi RT, Leite MMJ. O ensino de Enfermagem e as diretrizes curriculares nacionais: utopia x realidade. Rev. Esc. Enf. USP. 2006;40:570-5.
Souza, KMJD, Seixas, CT, David, HMSL, Costa, AQD. Contribuições da saúde coletiva para o trabalho de enfermeiros. Rev. Bras. Enf. 2017;70(3)543-49.
Saliba TA, de Mattos Custódio LB, Calsavara MBR, Saliba NA, Moimaz SAS Conhecimen¬to de acadêmicos sobre a área de atuação da saúde coletiva. Rev. Ens. Educ. Ciênc. Human. 2020;21(2)213-19.
Sobral LF, Barros EL, Carnut L. A área de política, planejamento e gestão em saúde nas graduações em saúde coletiva no Brasil. Trab. Educ. Saúde. 2017;15(3):879-94.
Ianni AMZ, Spadacio C, Barboza R, Alves OSF, Viana, SDL, Rocha AT. As ciências sociais e humanas em saúde na ABRASCO: a con¬strução de um pensamento social em saúde. Cad. Saúde Púb. 2014;30:2298-308.
Mangueira JO, Silva LR, Medeiros KR, Santos CR, Pinto ICM. Graduação em saúde coletiva no Brasil: formação, identidade profissional e inserção no mercado de trabalho. Res Soc Devel. 2021;10(5):e21810514746.
Santos RC, Carvalho TPV. Ensino de saúde coletivas na graduação em fisioterapia: uma revisão integrativa. Rev. Docência Ens. Sup. 2022;12:1-19 e034200.
Vieira ALS, Moyses NMN. Trajetória da graduação das catorze profissões de saúde no Brasil. Saúde debate. 2017;41(113):401-14.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da educação superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 4, de 6 de abril de 2009. Dispõe sobre a carga horária mínima e procedimentos relativos à integralização e duração dos cursos de graduação em Biomedicina, Ciências Biológicas, Educação Física, Enfermagem, Farmácia, Fisioterapia, Fonoaudiologia, Nutrição e Terapia Ocupacional, bacharelados, na modalidade presencial. Diário Oficial da União. 7 abr. 2009. Disponível em: http://meclegis.mec.gov.br/ tipo-norma/index/norma/14/.
Costa LC, Lopes Junior CAF, Costa EC, Feitosa MC, Aguiar JB, Gurgel LA. Formação profissional e produtividade em saúde coletiva do profissional de educação física. Rev. Bras. Ativ. Fís. Saúde. 2012;17(2):107-13.
Palácio DQA, Romcy DML, Soares SL, Palácio BQA, Ferreira HS. O campo da saúde coletiva na formação dos profissionais de educação física: uma revisão. Rev. Int. Form. Professores. 2018;3(2):303:14.
Barboni VGAV, Carvalho YM, Souza VH. A formação em saúde coletiva nos currículos de educação física: um retrato atual. Mov., 2022;27.
Campos JJB; Elias PEM. A saúde coletiva no curso de medicina da Universidade Estadual de Londrina: reflexões iniciais. Rev. Bras. Edu. Médica. 2008;32(2):149-59.
Custódio JB, Peixoto MDGB, Arruda CAM, Vieira DVF, Sousa MDSD, Ávila MMM. Desafios associados à formação do médico em saúde coletiva no curso de Medicina de uma universidade pública do Ceará. Rev. Bras. Educ. Méd., 2019;43:114-21.
Recine E, Gomes RCF, Fagundes AA, Pinheiro ARO, Teixeira BA, Sousa JS et al. A formação em saúde pública nos cursos de graduação de nutrição no Brasil. Rev. Nutr. 2012;25(1):21-33.
Silva RPG, Rodrigues RM. Sistema Único de Saúde e a graduação em enfermagem no Paraná. Rev. Bras. Enferm. 2010;63(1):66-72.
Witt RR, Almeida MCP. Competência dos profissionais de saúde no referencial das funções essenciais de saúde pública: contribuições para construção de projetos pedagógicos na enfermagem. Rev. Bras. Enferm. 2003;56(4):433-38.
Regis CG, Batista NA. The nurse in the area of population health: concepts and competencies. Rev. Bras. Enferm. 2015;68(5):548-54.
Lemos M, Bazzo LMF. Formação do fonoaudiólogo no município de Salvador e consolidação do SUS. Ciênc. Saúde Colet. 2010;15(5):2563-68.
Rezende AKR. Pesquisa de opinião sobre a formação em saúde coletiva na graduação em fonoaudiologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; 2019.
Silva VT, Nicoes CR, Knuth AG. Saúde coletiva e saúde pública nos cursos de educação física: uma revisão sistemática. Pensar Prát. 2021;24(1):1-23.
Bim CR, Diamante C. Formação em fisioterapia: como a saúde coletiva está inserida nas instituições públicas de ensino superior do Paraná. Cad. Edu. Saúde Fisioc. 2020;7(13).
Dos Santos RC, De Carvalho TPV. Ensino de saúde coletiva na graduação em fisioterapia: uma revisão integrativa. Rev. Docênc. Ens. Sup. 2022;12:1-19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Health Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.