Culture and youth in public spaces: the SLAM experience
DOI:
https://doi.org/10.47456/bjpe.v9i1.39966Keywords:
Slam., Culture and education., Youth, Education and cultureAbstract
Slam is a poetic and verbal action that was greatly influenced by the hip-hop movement. The Slam is a cultural event that promotes social transformations with urban and peripheral youth as protagonists. The article presents an initial knowledge about Slam in the United States and Brazil, contextualizing its emergence and specificities considering the experience in urban contexts, especially in a city in the interior of the State of São Paulo. The objective of the study is to present and analyze the potential of Slam as a factor of expression for urban youth, pointing out ways for the sociocultural and educational insertion of young people. The research is bibliographical and empirical in nature based on the immersion of the authors in this cultural and educational practice.
Downloads
References
Araújo, J. F. M., de. (2019). Juventude e produção literária: um estudo sobre poesia falada nas periferias paulistanas. Dissertação de Mestrado em Estudos Culturais, Universidade de São Paulo, São Paulo. Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100135/tde-20022019-130313
Araújo, L. da S. (2022). Hip-hop. Recuperado de https://www.infoescola.com/artes/hip-hop/
Azamorw, C. R. (2021). Pesquisa participante, representações sociais e psicossociologia: diálogos possíveis na escola. Fractal: Revista de Psicologia, 33(2), 137-142. DOI: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5979
Barbosa, L. Movimento Slam no Brasil e no RS: Origens, características e dinâmicas das batalhas poéticas de juventude (2019). 12 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Rio Grande do Sul.
Batista, S. S. S. & Oliveira, R. R., de. (2022). Juventudes: por um protagonismo juvenil na construção pedagógica. In: Martins, Raquel F.et al. (orgs). Bullying, caminhos para o combate, 3. Ponta Grossa, Atena. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.7892225113
Bosi, A. (1992). Cultura brasileira e culturas brasileiras. In: Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, p.308-345.
Centro Cultural Fundação CSN (2022). Slam Viral. Recuperado de https://centroculturalfcsn.org.br/acoes/parceria-slam-viral/
Conexão Cultural (2016). Guia do Espaço Público. São Paulo, Conexão Cultural.
Costa, V. (2020). Slam Poetry – Batalhas de Poesia. Recuperado de https://www.sescrio.org.br/noticias/cultura/Slam-poetry-batalhas-de-poesia/
Dias, R. de A. (2019). Slam resistência e as microterritorializações urbanas. 57 f. Dissertação (Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. Recuperado de https://dspace.mackenzie.br/bitstream/handle/10899/26193/Raissa%20de%20Araujo%20Dias.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Diógenes, G. (2012). Juventudes, violência e Políticas Públicas no brasil: tensões entre o instituído e o instituinte . Revista Sinais Sociais, 6(18), 102-127.
Fatec Jundiaí (2019). Assessoria de Comunicação da FATEC (Jundiaí). VIII Encontro de Tecnologia e Cultura. Recuperado de https://www.fatecjd.edu.br/portal/2019/05/11/viii-encontro-de-tecnologia-e-cultura-3/
Ferreira, F. D., Vanzan, M. G. L., & Batista, S. S. S. (2020). Formação Cultural na Educação Técnica e Tecnológica: a experiência do Slam. São Paulo, novembro de 2020. In: Anais do VX Simpósio dos Programas de Mestrado Profissional: Recuperado de http://www.pos.cps.sp.gov.br/files/artigo/file/985/e8b2144a1a48246c434f23d159ac5f5d.pdf
Ferreira, F. D. & Batista, S. S. S. (2020). Desenvolvimento de competências interculturais: a prática do Slam como uma proposta didática na Formação Profissional. São Paulo, novembro de 2020. In: Anais do 7º Simpósio dos Ensinos Médio, Técnico e Tecnológico: Recuperado de https://www.cps.sp.gov.br/wp-content/uploads/sites/1/2020/11/folder-VII-SEMTEC-baixa.pdf
Festival Delas (2022). Slam do Zé – Edição das Minas. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=cV1RUctFsD8
Freitas, D. S., de. (2018). Ensaios sobre o Rap e o Slam na São Paulo contemporânea. 132 f. Tese (Doutorado) - Curso de Literatura, Cultura e Contemporaneidade, PUC - Rio, Rio de Janeiro, 2018. Recuperado de https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/34815/34815.PDF
Gomes, S. M. & Pontarolo, F. (2009). O hip-hop como fonte documental para a construção do conhecimento da história e cultura afro-brasileiras. In: Anais da SIEPE–Semana de Integração Ensino, Pesquisa e Extensão. Unicentro: Paranavaí, p. 1-4. Recuperado de https://dadospdf.com/download/o-hip-hop-como-fonte-documental-para-a-construao-do-_5a44fe73b7d7bc891f978b55_pdf
Harvey, D. (2012). O direito à cidade. Revista Lutas Sociais, 29, 73-89.
Herschmann, M. (2003). O Funk e o Hip-Hop invadem a cena. Rio de Janeiro: UFRJ.
Lefebvre, H. (2001). O direito à cidade. Tradução de Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro.
Levanti Vozes (2020). Slam do Zé. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=Q-JihuOBf0c
Memorial da Resistência de São Paulo (2022). Roberta Estrela D’Alva. Recuperado de http://memorialdaresistenciasp.org.br/pessoas/roberta-estrela-dalva/
Menóhgrafia, L. (2021). Um dia o poeta morre, mas a poesia vive. São Paulo, Telucazu Edições.
Nets. Núcleo de Estudos de Tecnologia e Sociedade (2019). Cultura e Extensão. Recuperado de http://nets.tec.br/paginas/cultura_e_extensao.php
Neves, C. A. de B. (2017). Slams – letramentos literários de reexistência ao/no mundo contemporâneo. Linha D’Água, 30(2), 92-112, ISSN: 2236-4242. Recuperado de http://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/134615 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v30i2p92-112
Novaes, R. et al. (2006). Política Nacional de Juventude: diretrizes e perspectivas. São Paulo: Conselho Nacional da Juventude. Fundação Friedrich Ebert.
Novaes, R. (2003). Juventude, exclusão e inclusão social. In: FREITAS, Virgínia; PAPA, Fernanda. Políticas públicas: juventude em pauta. São Paulo: Cortez.
Paula, J., de. (2019). Slam: literatura e resistência! Revista Educação Pública, 19(30), 19. Recuperado de https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/30/Slam-literatura-e-resistencia
Poesias do isolamento (2020). Slam do Zé. Recuperado de https://www.youtube.com/playlist?list=PLVTXZ8kYiKRlHQ2s9W81il0aEyeW1EghN
Ramose, M. B. (2011). Sobre a Legitimidade e o Estudo da Filosofia Africana. Ensaios Filosóficos, 4, 06-25. Recuperado de https://www.ensaiosfilosoficos.com.br/Artigos/Artigo4/RAMOSE_MB.pdf
Santos, K. & Zucchetti, D. T. (2019). (Des)amarrando os nós da educação social: práticas de educadoras e educadores sociais. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 11 p. Recuperado de https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/246979/001121439.pdf?sequence=1
Schultz, E. S. (2013). A concepção de juventude na agenda pública no Brasil nos anos de 2011 a 2013. Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas. Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa.
Tomada Cultural (2022). Espalha - Campanha de Financiamento Coletivo. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=PZd2ybNj18I&t=27s
Vianna, H. (1988). O mundo funk carioca. Rio de Janeiro: Zahar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Brazilian Journal of Production Engineering
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.