The service offered by a third-party company in the execution of a cycling trip

Authors

Keywords:

Cycling, outsourcing, human failure

Abstract

The operational processes and the travel experience are fundamental to the tourist's satisfaction. In order to optimize their services, it is common for companies to outsource a certain activity, but this process must be done technically. The case described in this paper is about an operator that hired a carrier to transfer a group of cyclists and their bicycles to and from a destination. In the return trip, the bicycles were loaded on the van, but the blocking of José's bicycle (pseudonym) was not correctly done by the carrier, resulting in material and emotional damage to the people involved. Thus, by means of documentary and bibliographical research and data collection, the objective of this study was to describe and analyze the aforementioned case from an operational point of view, from three points of view: criteria for the choice of suppliers; parameters for monitoring and evaluating the supplier's service; and support after the provision of the service. The results showed the importance of establishing criteria for selecting suppliers and the need for support to the consumer after the sale. Furthermore, negligence on the part of the operator and imprudence and negligence on the part of the carrier were verified.

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Author Biographies

Natalya Reis da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo.

Possui curso profissionalizante de Técnico em Administração integrado ao ensino médio pela Etec Abdias do Nascimento (2019). Aluna da graduação de Tecnologia em Gestão de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, na qual participa como estudante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Turismo (GEPTUR) na linha de pesquisa de Gestão de Organizações Turísticas. Aluna da graduação de Licenciatura em Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie. (Texto informado pelo autor)

Oliveira Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

Doutor em Engenharia de Produção (2012) pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), Mestre em Administração (2008) pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), Bacharel em Administração (2005) pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP), Pós-Doutor (2016) pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) e realizando o Estágio Pós-Doutoral pela Universidade de São Paulo (USP). No Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo é Professor no Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Turismo. Membro do Comitê de Pesquisa, Inovação e Pós-Graduação do Câmpus São Paulo (COMPESQ-SPO). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Sustentare; do Grupo de Pesquisa em Humanidades e Sociedade Contemporânea do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Turismo. Parecerista de periódicos e eventos científicos nacionais e internacionais. Orientador de Projetos de Iniciação Científica. Temas de interesse: administração; bullying no contexto escolar; cicloturismo; cicloviagens; economia do compartilhamento; empreendedorismo; ensino; Identidades juvenis; inserção sociocultural e laboral; gestão; gestão de pessoas; gestão pública; hospitalidade; hostels; logística; mulheres que viajam sozinhas ou acompanhadas por outras mulheres; operações em serviços; tecnologia da informação e comunicação; turismo; turismo de aventura. (Texto informado pelo autor)

Wellington Gonçalves, Universidade Federal do Espírito Santo.

É Doutor em Engenharia de Produção pela UNIMEP (2016), Mestre em Engenharia de Transportes pelo IME (2001). Atualmente é Professor Adjunto na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), contribuindo também como Professor Permanente no Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública. Trabalha sobretudo com os seguintes temas: Ciências da decisão; Gestão de serviços; Gestão estratégica de operações: Logística; Gestão da inovação: Gestão da cadeia de suprimentos; Engenharia de processo; Planejamento e gestão de transportes, e Administração pública. Exercer ainda a função Avaliador "ad hoc" In Loco de curso INEP/MEC. (Texto informado pelo autor)

Gabryela Martins Ghirotti, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

Graduanda de Tecnologia em Gestão de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, bolsista de Iniciação Científica e estudante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Turismo (GEPTUR). Temas de interesse: turismo; mulheres que viajam sozinhas; hospitalidade; meios de hospedagem; identidades juvenis; inserção sociocultural e laboral; tecnologia da informação. (Texto informado pelo autor)

Alessandro Roberto da Rocha, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutorando em Administração FACE/CEPEAD - Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2022). Mestrado Profissional em Gestão Pública pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (2020). Pós-graduação em Finanças pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (2014). Bacharelado em Administração de Empresas pela Faculdade Estácio de Sá de Juiz de Fora (2008). Investido no cargo de Administrador na Universidade Federal de Juiz de Fora, campus Governador Valadares, MG. (Texto informado pelo autor)

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Published

2022-08-22

How to Cite

Silva, N. R. da, Oliveira, O., Gonçalves, W., Ghirotti, G. M., & Rocha, A. R. da. (2022). The service offered by a third-party company in the execution of a cycling trip. Brazilian Journal of Production Engineering, 8(5), 60–68. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38946